AMSTERDAM – Ondanks de komst van veel concurrentie voor de iPad van Apple is er van een echte tabletoorlog geen sprake. Apple blijft de markt zonder twijfel domineren.

In het tweede kwartaal van 2011 betraden veel fabrikanten de tabletmarkt. Geen van allen met het idee binnenkort Apple van de troon te stoten, maar de strijd om de tweede plek zou losbarsten.

Nu naar de eerste verkoopcijfers en nieuwe verwachtingen wordt gekeken, is duidelijk dat geen van de fabrikanten zelfs maar in de buurt van Apple komt en veel bedrijven de tweede plek moeten delen.

iPad

De iPad is inmiddels ruim een jaar op de markt, sinds april 2010. De iPad 2 is een paar maanden verkrijgbaar en in het afgelopen kwartaal verschenen onder meer de Motorola Xoom, nieuwe Samsung Galaxy Tab en de Playbook op de markt.

De afgelopen dagen en weken werd echter pijnlijk duidelijk hoe ver de concurrentie nog van Apple verwijderd is. Waar Apple in het tweede kwartaal verwacht acht tot tien miljoen iPads te verkopen, komen de meeste fabrikanten niet verder dan een paar honderdduizend exemplaren.

Verwachtingen

Research In Motion (RIM) de producent van de Playbook en smartphone Blackberry stelde deze week de verwachting voor het tweede kwartaal flink naar beneden bij: van 2,4 miljoen te verschepen Playbooks naar 800.000.

Acer verlaagde het te verwachte aantal verscheepte Iconiatablets bovendien van vijf tot zeven miljoen naar 2,5 tot drie miljoen over heel 2011. Van de Motorola Xoom, Acer Iconia, Eee Pad en Playbook worden zo’n 100.000 tot 200.000 exemplaren per maand verkocht.

Internetverkeer

Ook uit recente cijfers van onderzoeksbureau Comscore, op basis van het internetverkeer en dus niet gebaseerd op verkoopcijfers, blijkt dat de iPad domineert. Zo is de tablet van Apple goed voor 89 procent van al het internetverkeer via tablets wereldwijd. In de VS is dit zelfs 97 procent.

Uit een onderzoek van Bernstein Research bleek bovendien dat consumenten vooral tablets willen die lijken op de iPad. Zo gaf slechts 15 procent van de ondervraagden aan een voorkeur te hebben voor een 7-inch scherm. Het overgrote deel ziet liever een 10-inch scherm zoals dat van de iPad.

Daarnaast stelde 50 procent van de Amerikanen voor Apple te kiezen wanneer een tablet gekocht zou worden. 12 procent zou kiezen voor Dell, 9 procent voor Blackberry en 7 procent voor Samsung. In het Verenigd Koninkrijk waren vergelijkbare cijfers waarneembaar.

Galaxy Tab

De grootste 'concurrent' van de iPad is tot nu toe de eerste Samsung Galaxy Tab geweest. Deze tablet kwam eigenlijk te vroeg, met een besturingssysteem bedoeld voor smartphones, maar Samsung wilde er snel bij zijn.

De opvolger is begin juni gelanceerd en zou in potentie het dichtst bij de verkoopaantallen van de iPad moeten kunnen komen.