AMSTERDAM – Blackberrymaker Research In Motion (RIM) heeft de verwachte verkoop voor de tablet Playbook flink naar beneden bijgesteld.

Dat onthullen bronnen bij fabrikanten van onderdelen voor de Playbook tegenover Digitimes.com.

Sinds medio april tot en met begin juni (bijna twee maanden) verscheept RIM zo’n 500.000 Playbooks. De originele verwachting voor de eerste drie maanden was 2,5 miljoen.

Omdat die doelstelling niet meer gehaald lijkt te gaan worden, heeft het bedrijf de verwachting voor het tweede kwartaal bijgesteld van 2,5 miljoen naar 800.000 tot 900.000 exemplaren. Daarmee zou het na Apple nog steeds een van de belangrijkste tabletfabrikanten zijn.

3G-modellen

Volgens de bronnen verliep de eerste verkoopdag bijzonder goed met zo’n 50.000 verkochte exemplaren in de Verenigde Staten en Canada alleen. Daarna zakte de verkoop echter in.

Analisten hebben echter nog vertrouwen in een opleving van de Playbook wanneer in het derde kwartaal ook 3G-modellen zullen uitkomen. Nu is de ‘Blackberrytablet’ alleen verkrijgbaar als wifi-model.

Apple domineert met de iPad de tabletmarkt nog steeds. Naar verwachtingen worden er in het tweede kwartaal tot tien miljoen iPads verkocht. Andere fabrikanten blijven achter. Van de Motorola Xoom, Acer Iconia, Eee Pad en Playbook worden er zo’n 100.000 tot 200.000 exemplaren per maand verkocht.

Nieuwe markten

Ondanks de naar beneden bijgestelde verwachting van RIM presteert het bedrijf op de tabletmarkt, afgezien van Apple, dus nog behoorlijk. Zeker gezien het feit de verkoop van de Playbook hoofdzakelijk uit Noord-Amerika en Europa komt. 

In Azië is de tablet namelijk nog niet te koop en ook Europese landen als Spanje, Duitsland en Italië moeten nog wachten op de Playbook of kunnen deze pas sinds medio juni aanschaffen. RIM gaf dinsdag tegenover the Wall Street Journal aan veel te verwachten van de verkoop van de Playbook in Azië.

7-inch

Een verklaring voor de mindere verkoop van de 7-inch tablet van RIM kan wellicht gevonden worden in een recent onderzoek van Bernstein Research. Volgens de onderzoekers willen consumenten vooral tablets die lijken op de iPad.

Minder dan 15 procent van de ondervraagden gaf aan de voorkeur te hebben voor een 7-inch scherm boven het 10-inch scherm van de iPad.