AMSTERDAM – Apple had over heel 2010 83,9 procent van de tabletmarkt in handen met de iPad.

Dat maakt Gartner maandag bekend. Android was in 2010 goed voor 14,2 procent van de markt.

Het is sinds de lancering van de iPad 1 begin 2010 al bekend dat Apple de markt domineert. Exacte cijfers waren nooit bekend, maar over het algemeen werd uitgegaan van minimaal 90 procent.

Volgens Gartner ligt dit percentage dus iets lager, maar is Apple nog steeds verreweg de grootste op de tabletmarkt.

De voorspellingen van onderzoeksbureau’s blijken vaak niet kloppen, zo bleek dit weekend uit een analyse van NU.nl. Gartner spreekt ook nu weer verwachtingen uit over de tabletmarkt. Het onderzoeksbureau voorspelt het marktaandeel van aanbieders tot 2015.

2011

In 2011 zou Apple uitkomen op 68,7 procent. Deze verwachting is gebaseerd op de groei van Androidtablets. Android groeit volgens Gartner dit jaar naar bijna 20 procent van de markt.

Deze groei zou worden veroorzaakt door nieuwe Androidtablets die dit jaar gelanceerd worden. Zo komen onder meer HTC, Motorola en Samsung met nieuwe tabletcomputers met het besturingssysteem van Google.

Ook lanceerde Google een speciale tabletversie van Android. Met deze gegevens in het achterhoofd lijkt het niet meer dan logisch dat Android in 2011 zal groeien op de markt.

Concurrenten

Samsung, de fabrikant van de Galaxy Tab, gaf eerder al aan veel te verwachten van de nieuwe Galaxy Tabs die vanaf eind april te koop zijn. De Galaxy Tab was in 2010 de grootste concurrent voor de iPad met ongeveer twee miljoen verkochte exemplaren.

Gartner stelt in een verklaring dat veel fabrikanten echter weer de fout maken die ook bij de reactie op de iPhone gemaakt werd. “Bedrijven richten zich op de hardware, maar vergeten applicaties, service en de gebruikerservaring.”

PlayBook

Zo zal Research In Motion (RIM) achterblijven met de tablet PlayBook. “RIM krijgt het moeilijk ontwikkelaars te trekken en zo een systeem te ontwikkelen dat kan strijden tegen iOS en Android”, aldus Gartner.

Volgens het onderzoeksbureau komt RIM uit op een marktaandeel van 5,6 procent in 2011. Opvallend is dat Windows niet opgenomen is in de verwachting. Mogelijk omdat er nog te veel onduidelijkheden zijn rond eventuele lanceringen.