AMSTERDAM - Bijna een derde van de Chinese consumenten die een nieuwe telefoon overweegt, heeft zijn zinnen gezet op een iPhone van Apple. Daarmee lijkt het Amerikaanse bedrijf flink te profiteren van de opkomende markt voor smartphones in China.

Dat blijkt uit een onderzoek van zakenbank Morgan Stanley onder ruim 2000 mobiele telefoongebruikers in China, waar CNN over bericht. Bijna 90 procent van de Chinezen is van plan om een smartphone aan te schaffen. Behalve Apple, doet Nokia het goed met 25 procent van de voorkeursstemmen, gevolgd door HTC.

De ondervraagden gaven in het onderzoek, dat in februari en maart werd afgenomen, ook aan welke kenmerken hun het meest aanspraken in een nieuwe telefoon.

Bij de iPhone blijken de minst praktische factoren de doorslag te geven: de smartphone is volgens de kopers belangrijk als statussymbool en heeft een 'trendy en moderne' uitstraling. Spelletjes en snel mobiel internet zijn ook belangrijke overwegingen. 

Energie

Tim Cook, operationeel directeur bij Apple, verklaarde begin dit jaar al dat zijn bedrijf "enorm veel energie" in de Chinese markt heeft gestoken. Het meest recente kwartaal leverde dat het Amerikaanse bedrijf 2,6 miljard dollar aan omzet op, vier keer zoveel als een jaar geleden.

Apple heeft inmiddels vier winkels geopend in China, die volgens het bedrijf meer bezoek en omzet genereren dan enige andere Apple-winkel.