De verkoop van brilvrije 3D-tv’s van Toshiba valt tegen. In de eerste maand na lancering van de twee brilloze 3D-modellen zijn er van elk minder verkocht dat verwacht, laat de Japanse elektronicafabrikant weten.

Toshiba bracht eind december de 20-inch 20GL1 en 12-inch 12GL1 uit in Japan. Dit zijn de twee eerste consumententelevisies die 3D kunnen weergeven, zonder dat de kijker een speciaal brilletje op hoeft te doen. Het bedrijf verwachtte van elk model duizend stuks per maand te verkopen, maar dat blijkt tegen te vallen.

Volgens de president-directeur van Toshiba’s afdeling voor visuele producten, Masaaki Osumi, werden er van het 20-inch model slechts 500 exemplaren verkocht. Hoeveel stuks er precies van de kleinere versie werden verkocht meldt Osumi niet, maar hij stelt wel dat de verkopen van deze tv nog lager uitvallen dan die van de 20GL1.

Mogelijke verklaringen voor de tegenvallende verkopen zijn de hoge prijzen en kleine formaten van de televisies. Ondanks de tegenvallende cijfers ziet Osumi echter mogelijkheden: volgens Toshiba’s topman wijzen ze erop dat er vraag is naar grotere modellen, en daar wordt aan gewerkt.