AMSTERDAM – Telecomtoezichthouder Opta gaat consumenten waarschuwen voor de verkoop van tweedehands telefoons met simlock. Een simlock laten verwijderen is namelijk alleen gratis voor de eerste gebruiker.

Dat meldt Opta tegenover Mobilemac.nl.

Vooral de iPhone’s van provider T-Mobile worden doorverkocht. Wanneer op de telefoon nog een simlock staat is het toestel echter waardeloos voor de nieuwe gebruiker.

120 euro

Wanneer het abonnement van de eerste gebruiker is afgelopen, kan deze de simlock gratis laten verwijderen bij de provider die geld heeft verdiend aan het contract. Een tweede gebruiker, die geen contract heeft (gehad) met de provider, moet echter betalen voor de handeling. Bij T-Mobile bedraagt de rekening 120 euro.

ICT-jurist Arnoud Engelfriet, die eerder schreef over het verwijderen van simlocks, laat aan Mobilemac weten: “De afspraak met Opta is dat een simlock gratis moet worden verwijderd na een jaar, als het contract afloopt.”

Afspraken

“Het idee achter het unlocken is namelijk dat providers de kosten van die gratis telefoon terugverdienen doordat iemand een jaar abonnee is. Na de afgesproken periode moet de lock eraf. Het maakt dan niet uit of de persoon die vraagt om de unlock de abonnee is of een ander”, meent Engelfriet.

“De provider heeft het geld immers teurgverdiend door het jaar aan abonnementskosten. Je moet als koper alleen wel bewijs verzamelen dat de bewuste telefoon een jaar oud is en ooit bij een abonnement is gekocht.”

Waarschuwen

Opta laat bij monde van woordvoerster Cynthia Heijne weten dat de toezichthouder consumenten via ConsuWijzer zal gaan waarschuwen dat zij opletten bij het aanschaffen van een tweedehands mobiele telefoon.

“Je moet je afvragen of de simlock er nog op zit. Consumenten zullen zich tot de verkoper moeten wenden, die ze een, voor een deel, waardeloos mobieltje heeft verkocht”, aldus Heijne.

Contractant

Opta tekende eerder al – onsuccesvol – bezwaar aan tegen het feit dat er in de Telecomwet niets staat over het verwijderen van simlocks. “Mobiele aanbieders hebben onderling afgesproken dat na een jaar de simlock kosteloos verwijderd moet worden voor de contractant”, laat Heijne weten.

“Punt is hier dat degene die de simlock wil verwijderen geen contractant is en een persoon zich dan niet kan beroepen op deze afspraak.”

Reactie T-Mobile

T-Mobile laat tegenover NU.nl weten geen concrete plannen te hebben om de kosten van het verwijderen van simlocks te verlagen of af te schaffen voor niet-contractanten. Verder wil de provider niet ingaan op het verhaal.