AMSTERDAM - Een nieuw bedrijf, Taggo, maakt het mogelijk om van een willekeurige plastic betaalkaart, zoals een OV-vervoerbewijs, een klantenkaart te maken die gebruik maakt van Facebook-fanpagina’s.

De gebruiker registreert zijn kaart via de website van Taggo. Daarna kan de persoon met deze kaart een ‘fan’ worden van een merk op Facebook.

Eenmaal bij een winkel aangekomen kan de retailer de ‘klantenkaart’ scannen en de gebruiker belonen met een aanbieding of een gratis product. Bedenker Aneace Haddad laat in een video zien hoe de integratie met Facebook verloopt.

Loyaliteit

De ondernemer kwam met het idee voor Taggo toen hij zich ergerde aan de zoveelste klantenkaart die hij in zijn portemonnee moest stoppen. Met zijn bedrijf maakt hij het nu mogelijk de loyaliteit van klanten tegenover meerdere merken terug te brengen naar één type kaart.

Haddad test Taggo in Singapore. In een interview met de BBC stelt de ondernemer dat de meeste bedrijven in Singapore geen eigen website hebben, maar wel een pagina op Facebook. “Ook werkt het ondernemersklimaat mee in dit land,” aldus Haddad. Het uiteindelijke doel is Taggo wereldwijd te gaan lanceren.