AMSTERDAM - Nederlanders blijken hun iPad meerdere keren per dag te gebruiken. ’s Avonds in de woonkamer op de bank blijkt het meest favoriete moment.

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Sanoma (ook uitgever van NU.nl) onder meer dan 5500 iPad-gebruikers. De in juli in Nederland gelanceerde iPad wordt gemiddeld ongeveer één uur per dag gebruikt.

Intensief

Maar liefst 94 procent van de bezitters geeft aan de iPad meerdere keren per dag te gebruiken.
Naast het gebruik op de bank (94 procent) is de iPad bij 67 procent onderdeel van het ochtendritueel en gebruikt 59 procent de iPad voor het slapen gaan in bed.

Tijdens het wachten wordt er ook vaak naar de iPad gegrepen (52 procent). Opvallend is dat een kwart van de gebruikers zelfs geen afscheid van de iPad neemt tijdens een toiletbezoek. Na thuisgebruik gaat de iPad ook graag mee op vakantie en op bezoek bij familie en vrienden.

Gezin

De iPad blijkt zeer gewild te zijn binnen het hele gezin. De gadget wordt dan ook hoofdzakelijk gebruikt voor privédoeleinden. Slechts 16 procent gebruikt de tablet met name voor zakelijke doeleinden. Ondertussen vindt 42 procent de iPad wel nuttig en handig voor werk, bijvoorbeeld om notities te maken en presentaties te geven.

Nieuws

De meestgebruikte doeleinden zijn in volgorde van populariteit: nieuws lezen, surfen en e-mailen. Daarna volgen spelletjes, video’s en foto’s bekijken en het lezen van tijdschriften of boeken. Opvallend is dat sociaal netwerken (bijvoorbeeld Twitter of Facebook) en chatten niet hoog scoren. De iPad wordt dus meer voor mediaconsumptie gebruikt dan voor actieve communicatie.

Mannen

Het onderzoek laat zien dat de Nederlandse gebruiker overeen komt met de internationale iPad gebruikers. Ze zijn voornamelijk man (89 procent), tussen de 25 en 54 jaar en hoogopgeleid. De huidige bezitters vertonen volgens de onderzoekers daarmee alle kenmerken van de ‘early adopters’.

Flipboard

iPad-apps worden met grote regelmaat geïnstalleerd. De meestgebruikte applicaties voor de iPad zijn NU.nl, webbrowser Safari, Mail, Twitter en de Telegraaf . Minder vaak gebruikt, maar wel favoriet onder gebruikers zijn Flipboard en Angry Birds.

De NU-app werd direct in juli gelanceerd en heeft inmiddels ruim 85.000 downloads. Van de grote Nederlandse nieuwsmerken hebben ook de Telegraaf en, heel recent, RTL Nieuws en Elsevier een speciale iPad-app.

Ipad-onderzoek