ZOETERMEER - Een iPod of een ander mobiel apparaat met internet is een geschikt middel om mbo-leerlingen die op stage zijn, te helpen.

Het is voor deze leerlingen vaak moeilijk om de op school geleerde theorie te koppelen aan de praktijk.

Instructiefilmpjes die ze op elk moment kunnen oproepen, zijn dan een handig hulpmiddel, temeer daar vrijwel alle mbo'ers goed met een iPod kunnen omgaan.

Dat blijkt uit een experiment van het landelijke innovatieprogramma voor onderwijs SURFnet/Kennisnet.

Stagiairs

De proef is gedaan met vier groepen stagiairs van twee agrarische beroepsopleidingen in het oosten van het land.

De leerlingen liepen stage in een bloemenwinkel of in de schapenhouderij en beschikten over zo'n zestig instructiefilmpjes.

Enthousiast

Docenten en stagebegeleiders zijn enthousiast over het nieuwe hulpmiddel. Ze weten uit ervaring dat hun leerlingen het meeste leren van het nadoen van instructies.

Voor jongeren die niet zo makkelijk iets durven te vragen aan een begeleider, is het een uitkomst dat ze op hun eigen tijd en wijze kunnen kijken hoe ze moeten handelen. Ook vinden de docenten ict een waardevolle afwisseling in het lesaanbod.

Vragen

De stagiairs hebben de filmpjes wel geraadpleegd, maar vooral omdat ''het moest van school.'' Ze vonden het ook wel handig en nuttig, maar vragen liever iets rechtstreeks aan een stagebegeleider.

Degenen die ook eigen muziek en internet op het apparaat hadden gezet, gebruikten de iPod het meest. De leerlingen merken op dat het apparaat kwetsbaar is.

Om die reden voelt 80 procent van de leerlingen er niets voor om stage-instructies op een eigen mobiel te downloaden. Dat zou hen bovendien geld kosten en dat hebben ze er niet voor over.

SURFnet/Kennisnet zet het experiment nog voort. Bij de volgende proef krijgen de leerlingen de iPod langer in hun bezit, zodat het apparaat onderdeel kan worden van hun gewone leerroutine.