AMSTERDAM – T-Mobile, dat voor Nederland een exclusief contract heeft met Apple voor levering van de iPhone 4, heeft de voorverkoop van het nieuwe toestel van Apple na een dag alweer gestaakt.

Dat maakt de provider op internet bekend.

Dinsdag konden abonnees als eerst een iPhone 4 bestellen, de levertijd bedroeg zo’n zes tot tien weken. Woensdag zou de rest van Nederland aan de beurt komen en kon elke consument een voorbestelling plaatsen voor de iPhone 4. Het toestel gaat 30 juli officieel in de verkoop.

Belangstelling

“De iPhone voorinschrijving voor bestaande klanten is een overweldigend succes. De belangstelling is vele malen groter dan verwacht. Omdat we een beperkte levering verwachten, vinden wij het verstandig om te stoppen met de voorinschrijving”, aldus T-Mobile.

De voorinschrijving zal ook niet meer open gaan tot 30 juli wanneer de telefoons ook in de winkel verkrijgbaar zijn.

Niet verrast

Ondanks het feit dat de belangstelling groter is dan verwacht, is T-Mobile niet compleet verrast door de populariteit van het toestel. "iPhones zijn altijd populair geweest en ook de iPhone 4 is een erg gewilde telefoon. Er komt op een gegeven moment schaarste, dat weten we", vertelt Priscilla Tomasoa, woordvoerster van T-Mobile, tegenover NU.nl.

"Het verschil met voorgaande jaren is dat we nu voorverkoop mogelijk hebben gemaakt", gaat Tomasoa verder. "De grote belangstelling heeft geen gevolgen voor de verkoop op 30 juli. Apple zorgt altijd netjes dat er een levering klaarstaat voor de lanceringsdag en dat zal ook nu het geval zijn."

De woordvoerster waarschuwt wel dat mensen er rekening mee moeten houden dat de voorraden uitverkocht kunnen zijn. "Op de lanceringsdag kunnen er wel weer bestellingen geplaatst worden, maar mensen moeten rekening houden met een levertijd van ongeveer acht weken."

Signaalverlies

In de andere landen als de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk liep het bij de introductie van de iPhone 4 ook storm. Na een paar dagen kwamen er echter klachten over het wegvallen van het signaal bij aanraking van de antenne, gepositioneerd linksonder in de telefoon. De klachten lijken de Nederlandse consument niet af te schrikken.

Apple hield vorige week een persconferentie waar het bedrijf bekendmaakte alle iPhone 4-gebruikers een gratis hoesje aan te bieden waardoor de antenne niet meer wordt aangeraakt en het signaalverlies dus is opgelost. Ook Nederlandse klanten krijgen zo'n hoesje.