De plasmatelevisie is bezig aan een flinke opmars. De tv’s vinden in Nederland aanzienlijk meer aftrek dan vorig jaar, aldus elektronicafabrikant Panasonic. Door de invoering van 3D zou het ook in de rest van de wereld niet slecht gaan met de tegenhanger van de lcd-tv.

De wereldwijde verkoop van plasma-tv’s is in het eerste kwartaal van dit jaar met 21 procent gestegen tot 3,39 miljoen stuks, in vergelijking met dezelfde periode het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau DisplaySearch.

Daarmee zou de verkoop een stuk meer zijn gegroeid dan verwacht: DisplaySearch voorspelde vorig jaar een stijging van slechts 6 procent. Ook in Nederland groeit de verkoop van plasma-tv’s sterk, stelt Panasonic. In de eerste drie weken van juni bedraagde de groei 60 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009.

Panasonic wijst de nieuwe, stereoscopische 3D-technologie aan als de belangrijkste reden voor de verkoopsstijging. Volgens het elektronicabedrijf heeft echter ook het WK een positieve uitwerking gehad op de verkoopaantallen. Of de plasma’s deze zomer de lcd-tv’s achter zich zullen laten, is echter nog maar zeer de vraag.