AMSTERDAM - Een nieuwe applicatie voor de iPad laat gebruikers de regie van een film deels overnemen. Kijkers kunnen karakters onder meer sneller laten rennen.

Touching Stories (iTuneslink), zoals de iPad app heet, biedt een combinatie van film- en videogame-elementen. Ontwikkelaar Tool of North America gebruikte de mogelijkheden van Apples tablet-pc om mensen het verloop van een film te laten beïnvloeden. Dat kan een gebruiker doen door de iPad aan te raken, te schudden of om te draaien.

Camerastandpunten

Niet het hele verloop is te beïnvloeden: regisseurs creëerden vier films met een aantal scènes waar kijkers het verhaal een draai kunnen geven. De mogelijke wendingen in de film zijn door een filmcrew van tevoren opgenomen. Zo toont een video een scène waarbij schudden met de iPad ervoor zorgt dat een filmkarakter een dansje doet.

Ook kan de gebruiker schakelen tussen camerastandpunten, blijkt uit een video. Zo is er een situatie waarbij de kijker aanvankelijk gluurt van achter een deur, maar ineens binnenin de kamer meekijkt op het moment dat hij de iPad omdraait. Verder is er een fragment waarin de gebruiker ervoor kan kiezen om een vrouw met koffer in haar geheel te bekijken, of alleen een ingezoomd beeld van de koffer te volgen.

Reclame

De ontwikkelaars zien mogelijkheden om op deze wijze ook reclame veelzijdiger te maken. Er zouden bijvoorbeeld reclamespotjes en zogenoemde 'virals' denkbaar zijn met verschillende scènes en camerastandpunten.

Ook is het mogelijk om scènes met een reclameboodschap te integreren binnen een conventionele film. Daarom is op het Cannes Lions Festival een aantal iPads, inclusief Touching Stories, weggegeven aan directeuren van bekende grote bedrijven.

Tool of North America heeft in het verleden advertenties gemaakt voor MTV en Bud Light.