Tijdens het WK-voetbal zullen naar verwachting 75.000 extra televisies worden verkocht aan Nederlandse consumenten. GfK Retail and Technology lanceert dit jaar voor het eerst een wk-barometer waarin gedurende het WK iedere week de verkoop van WK-gerelateerde producten als televisies, biertaps, sportboeken, dvd’s en muziekhits wordt gemeten.

De komende week zal voor Nederlandse non-foodretailers het spannendst zijn. De ervaring leert dat in de week vóór de start van een groot voetbalevenement de grootste stijging in de verkoop van bijvoorbeeld televisies wordt geboekt.

Dankzij het voetbalfeest in Zuid-Afrika zal de tv-verkoop naar schatting zo’n zeven procent hoger uitvallen dan in een normale verkoopperiode. Het aantal extra verkochte tv’s ligt hoger dan voorafgaand aan het EK-voetbal in 2008 toen 70.000 toestellen over de toonbank gingen.

De inkomsten voor tv-verkopers zijn echter wel lager: door aanhoudende prijsdalingen van platte televisies komt er dit jaar 41 miljoen euro extra omzet binnen tegen 60 miljoen euro twee jaar geleden. Het totale aantal verkochte televisies zal in 2010 naar schatting uitkomen op bijna twee miljoen stuks.