Woensdag startte Blyk, het nieuwe mobiele netwerk voor jongeren, een unieke service in Nederland. Blyk is er namelijk voor jongeren van 16 tot en met 29 jaar die gratis willen communiceren. Met Blyk krijgen zij elke maand gratis duizend sms'jes en duizend Blyk-naar-Blyk-belminuten.

In ruil daarvoor ontvangen de leden berichten van merken en andere dingen die ze leuk vinden. Hierbij kun je denken aan speciale aanbiedingen van jongerenmerken en entertainment op het gebied van films, muziek en sport.

Blyk-leden vullen een uitgebreid profiel in en geven toestemming aan merken om aantrekkelijke reclame via sms of mms te sturen. In het profiel vullen jongeren onder andere interesses en leeftijd in waardoor ze alleen berichten ontvangen die relevant zijn voor hen.

De eerste merken die Blyk gebruiken zijn onder andere Nike, Beachmasters, Universal Pictures, McDonald’s, Pearle en Electronic Arts. De leden kunnen gratis reageren op de berichten die via Blyk komen.

Ook lid worden is eenvoudig: elke geïnteresseerde jongere kan een Blyk-uitnodiging bemachtigen via sites zoals Nalden, YouTube, Hyves of Blyk. Blyk werkt in Nederland via het member-get-member-principe. Hoe meer vrienden op het netwerk, hoe goedkoper het wordt. Zo krijgt iedereen die drie vrienden aanmeldt éém maand gratis data.

Blyk maakt gebruik van het Vodafone netwerk. Naast de goede kwaliteit van het netwerk kunnen de Blyk-leden gebruik maken van de uitgebreide diensten van Vodafone, zoals bijvoorbeeld razendsnel internet en bellen in het buitenland.