Het regent tv’s dezer dagen. Na Panasonic, LG en Sharp, stelt nu ook Philips zijn nieuwste serie led-televisies voor aan het grote publiek. De nieuwe tv’s komen volgende maand op de markt en worden ondergebracht binnen Philips’ 7000-serie.

Het is niet alles 3D wat er blinkt. Philips introduceerde eerder deze maand al twee nieuwe series televisies met 3D-spierbundels, de 8000- en 9000-series. De 7000-serie houdt het echter bij ouderwets 2D. Dat zal ongetwijfeld ook duidelijk te zien zijn aan de prijskaartjes – al houdt Philips wat de kosten betreft nog even de lippen op elkaar.

Wel is duidelijk dat er in deze 7000-serie vooralsnog twee nieuwe modellen op de planning staan, eentje van 40 inch en eentje van 46 inch. Beide modellen zijn Full-HD en beschikken over een led-lichtbron, waarmee ze volgens Philips tot 40 procent energiezuiniger zijn dan hun voorgangers. Ook zijn ze uitgerust met Ambilight Spectra 2, waarbij een stel lampen aan de zijkanten zorgt voor een sfeervolle lichtprojectie op de muur achter de tv.

De nieuwe televisies hebben een beeldverversing van 100Hz en zijn uitgebreid met diverse internetfuncties. Zo bieden de apparaten directe toegang tot websites als Youtube, TomTom en eBay. Daarnaast lanceert Philips voor zijn netwerkcompatibele tv’s in april een nieuwe video-on-demand-dienst, waarmee gebruikers films kunnen huren. Hiervoor werkt Philips in Nederland samen met Videoland.

Ook bieden de nieuwe televisies via hun internetaansluiting directe toegang tot RTL Gemist. Via een optionele dongle kunnen de tv’s ook geschikt worden gemaakt voor wifi, zodat men geen netwerkkabel meer hoeft uit te rollen naar de tv. Wat deze dongle gaat kosten, is evenmin bekend.