Apple lapt de wettelijke garantieregels aan zijn laars, door defect geraakte producten niet kosteloos te repareren of vervangen na de standaard fabrieksgarantie van één jaar. Dat zei de Consumentenbond zaterdag in het tv-programma Kassa.

Het consumentenprogramma ging zaterdag in op de manier waarop Apple met defect geraakte producten omspringt. Het bedrijf hanteert een standaard garantieperiode van één jaar, met de mogelijkheid om extra garantie bij te kopen via het ‘peperdure’ AppleCare Protection Plan. Koopt een klant geen extra garantie en gaat een product na het eerste jaar kapot, dan moet hij de reparatie zelf betalen.

Verwachte levensduur
Volgens de Consumentenbond is deze handelswijze van Apple in strijd met de wet. ‘Je hebt als klant recht op een goed werkend product gedurende de verwachte levensduur van het apparaat’, aldus Marcel van Beusekom namens de Consumentenbond. Volgens de belangenorganisatie ligt de verwachte levensduur voor computers op zo’n vijf jaar, terwijl mp3-spelers als de iPod rond de drie jaar mee zouden moeten gaan.

Gaat een product kapot, dan moet de winkelier zijn klant helpen en mag hij hem niet doorverwijzen naar de fabrikant of importeur, meldt de Consumentenbond.

Meldpunt
De Consumentenbond opende begin november een meldpunt voor Apple-klanten met garantieklachten. Volgens de bond zijn er inmiddels honderd klachten binnengekomen van mensen die overhoop liggen met de serviceafdeling van Apple Stores.

Verborgen camera
Apple wilde zelf niet reageren, aldus Kassa. Het tv-programma ging wel met een verborgen camera op bezoek bij enkele Apple-winkels. Volgens de verkopers is het ‘absoluut aan te raden’ om een garantieverlenging af te sluiten. Doet de koper dat niet, dan wordt het lastig om zich na het eerste jaar op het consumentenrecht te beroepen. ‘Dan moet het defect in het product zitten en jij moet als klant aantonen dat het niet jouw schuld is’, aldus een verkoper. Volgens een andere verkoper is het ‘bijna niet te doen’ om dat bewijs te leveren.

De Consumentenbond is het daar niet mee eens. Volgens Van Beusekom is meestal eenvoudig aan een apparaat te zien of de schuld al dan niet bij de klant ligt. De organisatie raadt consumenten aan om bij defecten buiten de garantieperiode te onderhandelen met de winkelier. Op haar website legt Kassa uit, hoe men daar het best bij te werk kan gaan. De volledige aflevering van het tv-programma is hier te bekijken.