Een likje roze verf, wat diamantjes en hier en daar een schattig kattenkopje: elektronicafabrikanten doen de raarste dingen om het vrouwelijke geslacht warm te laten lopen voor hun gadgets. Maar dat is helemaal niet nodig, meent Navigon. Het bedrijf roept vrouwen op om de meest gewilde ‘girls gadget’ van 2009 te kiezen.

Onlangs bleek uit onderzoek dat vrouwen beter met techniek kunnen omgaan dan mannen. Toch dachten fabrikanten tot voor kort dat gadgets alleen voor mannen waren. Of ze hadden het idee dat een product als vrouwelijk kon worden gekwalificeerd, wanneer er een roze kleurtje overheen werd gespoten of diamantjes op waren geplakt. Een onderzoek uit 2007 maakte al duidelijk dat fabrikanten van consumentenelektronica in dat jaar ruim 900 miljoen euro misliepen omdat ze de vrouwen niet wisten te bereiken.

Nog altijd worden de meeste gadgets door mannen ontwikkeld. Maar om een goed vrouwenproduct te maken is toch echt de input van een vrouw nodig, meent Navigon. ‘Vrouwen zijn dol op gadgets die het leven makkelijker maken’, aldus de fabrikant van navigatie-apparaten in een persbericht. ‘Toch zijn niet alle vrouwengadgets die op de markt komen even vrouwvriendelijk.’

Beste vrouwengadget

Om meer inzicht te krijgen in de wensen van de Nederlandse vrouw, organiseert Navigon een verkiezing van de beste vrouwengadget van 2009. Gadgetliefhebsters worden opgeroepen om hun stem uit te brengen op de verkiezingssite Girlsgadget2009.nl. Er kan gestemd worden op vijftien ‘girls gadgets’, die niet per se roze zijn.

Genomineerden zijn onder meer de onvermijdelijke iPhone 3GS (die door de vakpers al werd uitgeroepen tot beste product van 2009), de iRiver e-reader, de Sony Ericsson Jalou Dolce & Gabbana en de Aiptek Pocket Cinema. De stemming sluit op tweede kerstdag. Onder de deelnemers verloot de initiatiefnemer de Navigon 2410, een navigatiesysteem met voetgangernavigatie.