Binnen het ministerie van Financiën lag na het falen van de Fyra de optie op tafel om de overeenkomst met de NS over de hogesnelheidslijn in te trekken. 

Maar dat zou veel geld gekost hebben en niet goed zijn geweest voor de reizigers. Daarom kreeg de NS nog een laatste kans om alternatief treinvervoer te regelen tussen Amsterdam en Brussel.

Dat zei Wouter Raab, een hoge ambtenaar van Financiën, woensdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

De omstreden flitstrein Fyra zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De enquêtecommissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.

''Wij baalden ontzettend dat de NS het niet goed heeft gedaan", zei Raab, maar dat was geen reden om de NS te straffen door het bedrijf links te laten liggen. ''Dan hadden we uiteindelijk ook onszelf gestraft, en ook de reiziger."

Het ministerie van Financiën is aandeelhouder van de NS. Minister Jeroen Dijsselbloem greep in toen de NS definitief wilde stoppen met de Fyra. Dijsselbloem wilde meer bedenktijd.

''Zo'n besluit breng je niet even op een achternamiddag naar buiten", zei Raab. Hij noemde het niet ''zo heel erg slim" dat de NS de aandeelhouder er niet bij betrokken had.

Als aandeelhouder wil de Staat bekijken hoe de toelating van een trein beter kan verlopen. Uit eerdere verhoren van de commissie bleek dat vooral werd gekeken naar het ontwerp van de Fyra, maar niet naar de afzonderlijke treinen.

''Als aandeelhouder zouden we niet met een bacootje langs de trein hoeven te lopen", zei Raab. '' Je moet ervan uit kunnen gaan dat de toelating degelijk tot stand is gekomen."