AMSTERDAM - Rond de F1-plannen van Toro Rosso voor 2007 bestaan nog veel vragen, maar die worden op 13 februari hopelijk allemaal opgelost. Het team presenteert die dag hun nieuwe wagen, al weten ze zelf nog niet of de wagen wel tijdig klaar zal zijn. Ook de identiteit van hun rijders is nog steeds een geheim.

Net als grote broer Red Bull Racing lacht ook Toro Rosso graag even met de dingen die zich in de F1-paddock afspelen. Voor de aankondiging van hun presentatie werd ongetwijfeld inspiratie gehaald bij de presentatie van Ferrari. Net als bij de "echte" Scuderia stuurt Toro Rosso het nieuws de wereld in dat hun nieuwe wagen mogelijk niet tijdig klaar is voor de presentatie. Ook de foto van enkele kartonnen dozen met een paar banden ernaast in de Toro Rosso fabriek verwijst duidelijk naar de manier waarop Ferrari hun wagen aan de wereld presenteerde.

Protest

Maar achter de humor van Toro Rosso schuilt ook veel bittere ernst. De mogelijke afwezigheid van de STR2 heeft immers veel te maken met het protest van enkele andere teams tegen de nieuwe wagen. Toro Rosso wil in 2007 gebruik maken van het oude Red Bull chassis en dat zorgt voor veel ongenoegen. Spyker en Williams beweren dat dit indruist tegen de technische reglementen. Die stellen namelijk heel duidelijk dat elk team over de intellectuele eigendomsrechten van hun chassis moet beschikken.

Net daar knelt het schoentje. Red Bull Racing en Toro Rosso hebben een manier gevonden om dit te omzeilen. De wagens van beide teams worden officieel ontworpen door Red Bull Technologies en die beslissen elk jaar zelf aan wie ze hun product en rechten erop verkopen. Ook Super Aguri en Honda willen in 2007 een dergelijke constructie gebruiken, maar dat stuit dus op hevig verzet van kleinere teams die wel zelf hun wagen bouwen zoals Williams en Spyker.

Zij dreigen er nu mee Toro Rosso en Super Aguri voor de rechter te dagen indien ze hun plannen toch uitvoeren. Het is nu dus afwachten of Toro Rosso voor dit dreigement gaat zwichten en op 13 februari dus wel of niet een gewijzigde versie van de RB2 als STR2 voorstelt.

Wie rijdt?

Niet alleen over het chassis heerst nog onduidelijkheid. We weten nog niet wie de STR2 gaat besturen in 2007. Scott Speed en Vitantonio Liuzzi staan nog altijd op pole position, maar het is duidelijk dat het team nog steeds open staat voor een rijder met meer talent of centen.