BARCELONA - De FIA heeft tijdens een bijeenkomst in Barcelona de nieuwe regelgeving voor 2007 bekendgemaakt. De grootste verandering is het verdwijnen van de 'derde' auto. Reservecoureurs mogen nog wel op vrijdag deelnemen aan de trainingssessies, maar dan wel in één van de bolides die ook aan de hoofdrace meedoet.

De twee trainingssessies van vrijdag worden verlengd naar negentig minuten elk. Momenteel duurt een sessie zestig minuten. De teams mogen tijdens de sessies dus nog maar gebruik maken van twee auto's die bestuurt mogen worden door de twee reguliere coureurs of een, door het team genomineerde, testcoureur.

Motor

De trainingsessies zijn wel losgekoppeld van de zogenaamde 'twee-motor-regel'. Een motor moet tenminste twee opeenvolgende races meegaan zonder vervanging. Moet een motor wel vervangen worden dan wordt die auto tien plaatsen teruggezet bij de start. Tijdens de trainingen op vrijdag mag nu dus gebruik gemaakt worden van een andere motor.

Volgend seizoen zal Bridgestone nog de enige bandenleverancier zijn in de Formule 1. Elke coureur krijgt tijdens een raceweekend beschikking over maar liefst veertien bandensets. Dat zijn er twee keer zoveel als nu het geval is. Het bedrijf had eerder al bekendgemaakt dat de banden volgend seizoen van een ander materiaal worden gemaakt waardoor ze minder snel zullen zijn.

Safety Car

De laatste wijziging in het reglement heeft betrekking op de Safety Car. Als er een Safety Car op de baan komt dan mogen coureurs deze inhalen zodat ze bij de hervatting van de wedstrijd de leiders niet in de weg zullen zitten. De op een ronde gezette coureurs kunnen dan achteraan weer aansluiten. Momenteel is het ten strengste verboden om in te halen tijdens een Safety Car-situatie.