Analyse GP van Bahrein

MANAMA - Dit seizoen maakt NU.nl na elke race de balans op voor alle teams. Welke renstal was top en wie zakte door het ijs?

Renault
De wereldkampioenen hebben hun start niet gemist. Technisch directeur Pat Symonds bedacht een goede strategie die foutloos werd uitgevoerd door Fernando Alonso en de pitcrew. De Spanjaard droeg zijn eerste zege van het seizoen aan hen op en dat was meer dan verdiend. Een sterke start dus voor het Franse team, al geeft de opgave van Giancarlo Fisichella aan dat Renault niet onfeilbaar is.

McLaren
Het team van Ron Dennis kwam sterker voor de dag dan de meeste insiders hadden verwacht. Vrijwel iedereen twijfelde aan de betrouwbaarheid van de nieuwe MP4/21, maar met uitzondering van die ene fabricagefout op zaterdag kende de wagen geen problemen. En ook met de snelheid zit het goed. Montoya draaide in de beginfase van de race goed mee en de sterke remonte van Raïkkönen geeft aan dat het team de strijd met Ferrari en Renault wel aan kan. Opvallend trouwens hoe competitief de Fin was ondanks zijn volgetankte wagen.

Ferrari
De Scuderia Ferrari is terug. De nieuwe 248-F1 kon het tempo van de Renaults goed volgen. De achtervleugel die Michael Schumacher en Felipe Massa gebruikten zorgde wel voor ongenoegen bij de andere teams. Rest nog de vraag of de sterke prestatie van Ferrari een gevolg was van de test die ze in Bahrein uitvoerden. En dat geklungel in de pits? Ach iedereen heeft wel eens een pechdag.

Honda
Wie vooraf had gegokt op een zege voor Button of Barrichello was eraan voor de moeite. De Honda is snel, maar nog niet perfect. Problemen met de koppeling deden Button plaatsen verliezen bij de start. Bij Barrichello deed de versnellingsbak het niet naar wens en dat deed de Braziliaan gedurende de race steeds verder in de achterhoede wegzakken. Ook op vlak van strategie heeft het team nog steeds veel te leren.

Williams
De verrassing van het weekend. De nieuwe FW28 is niet alleen betrouwbaar, hij is ook snel. De V8-ervaring van motorenbouwer Cosworth is dus echt wel een voordeel. En Williams kan rekenen op twee goede rijders. De capaciteiten van Mark Webber kenden we al, maar de jonge Nico Rosberg hoeft zeker niet onder te doen voor zijn Australische teamgenoot. Debuteren met een aantal mooie inhaalbewegingen en twee WK-punten … Niet elke rookie slaagt daar in.

Toyota
Een nagenoeg ongelimiteerd budget is duidelijk niet de enige voorwaarde voor succes in de F1. Dat bewees Toyota nog maar eens in Bahrein. De TF106 is betrouwbaar, maar veel te traag. Zelfs de nieuwe aëro-update heeft daar geen verandering in gebracht. Hopelijk brengt de TF106B binnenkort alsnog beterschap want anders mogen Ralf Schumacher en Jarno Trulli het hele seizoen met de Toro Rosso’s en MF1’s vechten.

Red Bull Racing
Eén punt. Daar moet RBR het na de eerste race maar mee stellen. Niet echt een resultaat om trots op te zijn, maar het team had waarschijnlijk nog erger verwacht. De voorspelde problemen met de koeling bleven gelukkig uit. Aan topdesigner Adrian Newey de opdracht om de wagen nu zo snel mogelijk sneller te maken. Want dat B-team Toro Rosso de RB2 van David Coulthard zomaar voorbij snelde kan nooit de bedoeling zijn geweest van Red-Bull baas Mateschitz.

BMW-Sauber
Met uitzondering van de motorexplosie van Jacques Villeneuve begon het nieuwe seizoen voor BMW-Sauber geheel volgens verwachting. Geen punten, maar het team wist zich vrij goed te handhaven in het middenveld. Al moest Nick Heidfeld werkelijk alles uit de kast halen om Coulthard van de twaalfde plaats te houden. Het leverde de Duitser overigens een verwittiging op. De eerste race onder BMW-vlag werd alvast geen complete afgang.

MF1
Het spijt ons voor Christian Albers, maar het eerste optreden van Midland was eerder zielig. Tot tweemaal toe hetzelfde probleem met de aandrijfas is niet meteen iets trots op te zijn. Zeker niet wanneer één van je rijders daardoor niet eens aan racen toekomt. Niet dat Albers anders kans op punten had gemaakt. MF1 toonde zich zowel tijdens de race als kwalificatie te traag. Geen wonder dat teambaas Kolles achteraf zwaar uithaalde naar de V10’s van Toro Rosso. Ongetwijfeld had hij in Bahrein deze motor liever zelf achterin gehad.

Scuderia Toro Rosso
Geen podium of punten zoals Mercedes-Baas Haug voorspelde, maar STR deed het lang niet slecht in Bahrein. Vitantonio Liuzzi en Scott Speed mengden zich in het middenveld in de strijd met BMW en zusterteam Red Bull Racing en liet Toyota en MF1 makkelijk achter zich. De Cosworth V10 biedt dus wel een beperkt voordeel, maar van competitievervalsing kan je niet echt spreken.

Super Aguri
Opdracht volbracht. Meer kunnen we niet zeggen over de eerste race van Super Aguri. Takuma Sato haalde probleemloos de finish en dat is al een succes voor het piepjonge team. Bovendien werd het tijdsverschil tussen het oude Arrows-chassis en de rest van het veld tot een minimum herleidt. Toch zijn er nog enkele aandachtspuntjes voor de rookies. Zorg dat alle technici tijdig van de grid verdwijnen in Maleisië zodat onnodige drive through straffen worden vermeden. En misschien kan iemand Yuji Ide ook even tonen waar hij moet halt houden in de pits.

Tip de redactie