F1-2006: De achterhoede

BAHREIN - Niet alleen aan de top van de Formule 1 dreigt het spannend te worden in 2006. Ook in de achterhoede verwachten we een spannende strijd.

BMW-Sauber
Van BMW-Sauber hoeven we dit seizoen geen mirakels te verwachten. Dat drukte de teamleiding ons al meermaals op het hart. Het seizoen 2006 staat vooral in het teken van de integratie van BMW en Sauber. Wat naast het circuit gebeurt (aanwerven van extra personeel, bouw van nieuwe fabriek) lijkt momenteel belangrijker dan wat Jacques Villeneuve en Nick Heidfeld er op het circuit van zullen bakken. Al wil BMW natuurlijk niet helemaal een slecht figuur slaan. Er werd dan ook hard gewerkt aan een degelijke basis en die lijken ze met de F1.06 wel in handen te hebben. Af en toe een paar puntjes meegraaien moet voor BMW dus wel haalbaar zijn.

MF1 Racing
Jordan is niet meer. Vanaf nu treedt Midland onder de eigen naam aan in de Formule 1, al werd het team wel MF1 Racing gedoopt. Of die nieuwe naam het team ook succes zal brengen is nu de vraag. Net als in 2005 rekent het team op Toyota-motoren. Geen slechte zaak, maar vorig jaar bleek de Japanse krachtbron niet echt een troef te zijn. In tegenstelling tot vorig jaar is er nu wel een nieuw chassis dat op maat van deze motor werd gebouwd. En er werd ook geld vrijgemaakt voor de ontwikkelingen van het chassis. Met de centen die het legertje testrijders (Winkelhock, Mondini, Russinov) met zich mee brachten kan er nu ook meer getest worden. Toch zal het voor onze Christijan Albers en teamgenoot Tiago Monteiro niet makkelijk zijn om punten te scoren.

Scuderia Toro Rosso
Het vroegere Minardi-team zal waarschijnlijk net als de voorbije seizoenen in de achterhoede meestrijden. Al is niet iedereen in de paddock het daar mee eens. De Scuderia Toro Rosso maakt als enige team gebruik van V10-motoren en dat is niet naar de zin van enkele andere teambazen. Volgens hen zijn de beperkingen op de oude V10 niet streng genoeg, en dat kan hen punten kosten. Rest de vraag of dit “voordeel” genoeg zal zijn om het “nadeel” van het team teniet te doen. Red Bull baas Diterich Mateschitz besloot namelijk twee debutanten als rijders te kiezen. Vitantonio Liuzzi mocht in 2005 al wat ervaring opdoen bij het grote Red Bull team, maar moet zich nu echt gaan bewijzen. De aanwezigheid van teamgenoot Scott Speed heeft dan weer meer met marketing dan sport te maken. De jonge Amerikaan moet Red Bull populair maken in de States, maar dat wordt geen makkelijke opdracht in de zwakke Toro Rosso wagen. Gelukkig worden de twee jonkies met raad en daad bijgestaan door F1-veteraan Gerhard Berger.

Super Aguri
Voor het eerst sinds Toyota heeft de Formule 1 er weer een nieuw team bij. Met steun van Honda mag voormalig F1-rijder Aguri Suzuki proberen als teambaas de top te bereiken. In 2006 zal de Japanner daar alvast niet in slagen. De inschrijving van zijn Super Aguri-team werd pas heel laat goedgekeurd en dat betekent dat het team nog over geen nieuwe wagen beschikt. Tijdens de eerste races moeten Takuma Sato en debutant Yuji Ide met een aangepast Arrows-chassis uit 2002 proberen het tempo van de andere teams bij te houden. Een zware opdracht voor de twee Japanners wiens doel dit seizoen beperkt is tot het bereiken van de finish.

Tip de redactie