F1-2006: De outsiders

BAHREIN - Enkele teams wisten ons tijdens de wintermaanden te verbazen. Anderen beschikken eindelijk over de kennis om echt succesvol te worden. Wordt één van hen de verrassing van het nieuwe F1-seizoen?

Honda
Gebaseerd op hun prestaties tijdens de wintertests is Honda (voorheen BAR) de grootste outsider voor de wereldtitel. Het chassis lijkt een schot in de roos en de RAE806-motor is ook heel betrouwbaar. Voeg daar twee ervaren rijders als Rubens Barrichello en Jenson Button aan toe en je ziet meteen dat Honda over een heel sterk pakket beschikt. Maar er is meer nodig dan alleen een goede wagen om wereldkampioen te worden. Door de nieuwe kwalificatie en de terugkeer van bandenwissels lijkt de Formule 1 in 2006 meer dan ooit een strategisch steekspel te zullen worden. Op dat vlak liet het team zich de voorbije twee jaar nog te vaak aftroeven door de echte topteams. Als sportief leider Gil De Ferran en zijn team ook op dat vlak verbeterd zijn, is die eerste zege echt slechts maar een kwestie van tijd meer.

Red Bull Racing
Zonder enig twijfel was Red Bull Racing de verrassing van seizoen 2005. En ook dit seizoen verwachten we veel van het team. Teambaas Steiner kocht de afgelopen maanden heel wat technisch vernuft weg bij diverse topteams (topontwerper Adrian Newey bijvoorbeeld) en dat zou halverwege het seizoen wel eens resultaat kunnen gaan opleveren. De start van het nieuwe seizoen daarentegen zou wel eens minder voorspoedig kunnen verlopen voor het team. De nieuwe RB2 heeft al een hele tijd te kampen met diverse problemen. Vooral de koeling van de nieuwe wagen zorgt voor bezorgde gezichten bij Red Bull.

Toyota
Als eerste team met de nieuwe wagen op de baan (nog in 2005!!!), een eerste grondige aërodynamica-update een maand voor de eerste race en een B-versie van de nieuwe TF106 tegen de Grand Prix van Monaco… Toyota pakt de zaken dit seizoen echt groots aan en wil eindelijk een keertje gaan scoren. Ralf Schumacher en Jarno Trulli moeten dit jaar elke keer voor een plaats op het podium vechten en als het kan ook een paar races winnen. Haalbare kaart of niet? We vrezen er een beetje voor. De nieuwe TF106 lijkt lang niet snel genoeg, al zullen er natuurlijk circuits zijn waar het Japanse team wel met de top zal meedraaien. Maar dat is nog niet hetzelfde als diezelfde top keer op keer kunnen verslaan. Die eerste zege sluiten we (mits een beetje geluk) niet uit, maar een echte kans op de wereldtitel maakt Toyota nog steeds niet.

Williams
Voor Frank Williams en de zijnen is 2006 het jaar nul na de scheiding met partner BMW. Het vertrek van de Duitse motoren (en centen) zal het team dit seizoen ongetwijfeld pijn doen. En toch verwachten we dat Mark Webber en debutant Nico Rosberg (jawel, de zoon van ex-wereldkampioen Keke) in 2006 mooie dingen zullen laten zien. Vooral omdat de nieuwe Cosworth V8 een schot in de roos lijkt. De kleine motorenbouwer heeft dan ook massa’s ervaring met het bouwen van dit type krachtbronnen. Voeg daar nog een degelijk chassis aan toe en een occasioneel sterk resultaat moet zeker tot de mogelijkheden behoren.

Tip de redactie