BAHREIN - Wie wordt dit seizoen het te kloppen team en gaat aan het eind van het seizoen met de wereldtitel aan de haal? Enkele teams lijken alvast heel sterk voor de dag te komen. De toppers van 2006 volgens NU.nl

Renault

Voor Renault is 2006 het jaar van de bevestiging en dat brengt natuurlijk extra druk met zich mee. Ook het reeds aangekondigde vertrek van wereldkampioen Fernando Alonso komt de sfeer binnen het team niet goede. Hoe professioneel iedereen de samenwerking ook wil afsluiten, het vertrouwen is niet meer zoals voorheen en dat heeft onvermijdelijk invloed op de prestaties. Wat de wagen betreft lijkt het alvast wel snor te zitten. De RS26 leek tijdens de eerste test al even betrouwbaar als zijn voorganger. De wagen is misschien niet de snelste van het veld, maar dat was de R25 vorig jaar ook niet en toch werden er twee wereldtitels mee gewonnen. Grootste vraagteken is de nieuwe V8-motor, maar dat geldt natuurlijk voor alle andere teams. Het zal alvast ons alvast sterk verbazen indien Renault in 2006 niet kan meestrijden om de overwinning en de wereldtitel.

McLaren
Vorig jaar liet McLaren de titel ontglippen en ook nu lijkt het weer “close but no cigar” te worden. Het team leerde namelijk niks uit de harde lessen van vorig jaar. De nieuwe MP4-21 en dan vooral de nieuwe V8 van Mercedes blonk tijdens de wintertests alweer uit in onbetrouwbaarheid. En net als vorig jaar lijkt de wagen weer te traag bij de start van het seizoen. Wil dit zeggen dat 2006 een rampjaar wordt voor het team van Ron Dennis? Nee want de Britten toonden al meermaals hun wagen snel te kunnen ontwikkelen en opnieuw aan de top mee te kunnen draaien. Al zal het vertrek van topontwerper Adrian Newey en aërodynamica-specialist Ben Aganthelou het team op dat vlak wel pijnigen. Overwinningen en podiumplaatsen zitten er volgens wel in voor McLaren, maar echt schitteren zal de glanzende, in chrome gehulde MP4-21 niet.

Ferrari
Na het rampjaar 2005 moet de Scuderia Ferrari nu aantonen dat ze kunnen terugvechten. Lukt dat niet dan lijkt de weg naar het verval definitief ingeslagen. Maar zover zijn we nog niet. De nieuwe 248-F1 is niet meteen de spectaculairste wagen van het veld, maar lijkt een solide basis om het seizoen mee te beginnen. Qua betrouwbaarheid is Ferrari al jaren de top, maar de snelheid van de nieuwe wagen baart ons toch wat zorgen. De nieuwe 248-F1 was tijdens de wintertests vaak trager dan de aangepaste F2004 van twee jaar geleden. Ook de nieuwe bolides van enkele andere teams draaiden betere rondetijden dan de nieuwe bolide van Michael Schumacher. Al valt het natuurlijk niet uit te sluiten dat Ferrari, naar aloude F1-traditie, zand in de ogen van de concurrentie probeerde te strooien door nog niet voluit te gaan. Veel zal natuurlijk ook afhangen van de prestaties van de Bridgestone-banden. Vorig jaar waren zij absoluut geen partij voor concurrent Michelin. Dit jaar lijken de kaarten weer wat evenwichtiger verdeeld te zijn.