F1 2006 - De nieuwe regels

BAHREIN - Het aftellen naar de start van het nieuwe F1-seizoen is bijna gedaan. Nog enkele dagen en weten we eindelijk hoe de onderlinge machtsverhoudingen zijn. Wordt 2006 het jaar van de comeback van Ferrari? Wordt Renault opnieuw kampioen? Kan Honda verrassen, of wisten McLaren zich het best aan de nieuwe regels aan te passen? Onze voorspellingen kan je donderdag lezen, maar eerst lichten we kort even de nieuwigheden in de Formule 1 toe.

Alweer een nieuwe kwalificatie

De dubbele kwalificatie op zaterdag en zondag werd vorig jaar een regelrechte flop en dus ging de FIA op zoek naar alweer een nieuw systeem. Daarvoor gingen ze ook ten rade bij de fans. Die toonden zich in een grote enquête voorstander van een afvallingsrace, al is het woord race niet echt gepast.

De kwalificatie wordt dit jaar in drie stukken opgedeeld. Tijdens het eerste kwartier krijgen alle 22 rijders de kans om een zo snel mogelijke ronde te rijden. Er is geen beperking op het aantal af te leggen rondjes of de hoeveelheid benzine. Aan het eind van het kwartier moeten de zes traagste wagens de pits opzoeken. De traagste van dit zestal zal helemaal achteraan moeten starten, wie iets sneller was schuift telkens een plaatsje meer naar voor. Na een korte pauze van 5 minuten herhaalt dit scenario zich nog eens. Ook deze keer moeten er aan het eind van het kwartier weer zes rijders naar de kant.

Zo blijven er nog tien rijders over die aan de laatste 20-minuten durende sessie mogen deelnemen. Ook hier geldt geen maximum aantal af te leggen rondjes. Wel belangrijk is dat de rijders het laatste deel van de kwalificatie moeten starten met de hoeveelheid benzine waarmee ze aan de race willen beginnen. Voor de start van het laatste deel van de kwalificatie worden de tien wagens op de weegschaal geplaatst. Na afloop van de kwalificatie moet de benzine worden bijgevuld tot het oorspronkelijke niveau.

Na afloop van de kwalificatie worden de wagens net als vorig jaar achter slot en grendel geplaatst in het “parc-fermé”. Wijzigingen aan de wagen zijn dus niet meer toegestaan.

De kwalificatie start overigens niet langer om 13 uur op zaterdag, maar om 14 uur.

Motoren

Grootste nieuwigheid dit seizoen zijn de V8-motoren. Alle teams zijn verplicht deze krachtbronnen met een inhoud van 2,4 liter te gebruiken. Voor kleine, minder kapitaalkrachtige teams werd evenwel een uitzondering gemaakt. Zij mogen in 2006 en 2007 met een gelimiteerde versie van de oude V10-motoren rijden. Enkel Toro Rosso, het vroegere Minardi, maakt van deze mogelijkheid gebruik. Tot ongenoegen van enkele van de concurrenten…

Banden

Na een jaartje afwezigheid zijn de bandenwissels weer terug. Een herhaling van het Indianapolis fiasco uit 2005 zit er dus niet meer in. Rijders mogen tijdens de races opnieuw banden wisselen, maar moeten zich wel aan de beperkingen houden. Elke rijder heeft per weekend zeven setjes banden voor droog weer ter beschikking. Net als vroeger dienen de rijders voor de start van de kwalificatie te bepalen welk type ze wensen te gebruiken voor de rest van het weekend. Bij regenweer krijgen ze vier setjes voor lichte regenval en drie sets van de “extreme wets”.

Tip de redactie