LONDEN - Centreline Downwash Generating Wing, zo heet de toekomst van de Formule 1. Deze nieuwe revolutionaire achtervleugel moet het aantal inhaalacties vanaf 2008 drastisch verhogen.

Ontwerper FIA, de internationale autosportfederatie, hoopt zelfs dat de nieuwe CDG-vleugel reeds in 2007 zijn intrede in de F1 kan maken. Daarvoor moet 80% van de huidige F1-teams wel toestemming geven. Dat moet voor 31 december 2005 gebeuren.


De nieuwe CDG-vleugel ziet er alvast radicaal anders uit. Er is niet langer sprake van een vleugel tussen de beide achterwielen, maar van twee vleugels die achter de achterwielen worden gemonteerd. Filosofie achter de nieuwe vleugel is dat het CDG-principe minder 'drag' (ook wel 'vuile of verstoorde lucht' genoemd, red) zal produceren. Daardoor wordt het voor rijders makkelijker om dichter in de buurt van de wagen voor hen te komen. Dat moet inhalen makkelijker maken en dat is wat de fans willen zien volgens de grote enquete die de FIA eerder dit jaar uitvoerde.


Nieuwe bandenregels

Samen met de beslissing over de introductie van de CDG-vleugel in 2007, moeten de teams ook hun beslissing over de nieuwe bandenregels duidelijk maken. De FIA wil in 2008 (of 2007) opnieuw een bandenmonopolie invoeren. De nieuwe slick banden (dus zonder profiel, red) zullen overigens op grotere wielen gemonteerd worden.

Eén ding staat wel vast wat de banden betreft. Vanaf 2006 mogen rijders opnieuw banden wisselen tijdens de races. Elke rijder krijgt wel maar 7 setjes droog weer banden ter beschikking voor het hele weekend.