INDIANAPOLIS - De strijd tussen de autofabrikanten en de internationale automobielfederatie (FIA) om de macht in de F1 dreigt binnenkort zijn hoogtepunt te bereiken. Met haar nieuwe regels voor 2008 wil de FIA de macht van de constructeurs breken.

De miljoenen euro’s die de grote constructeurs jaarlijks uitgeven, hebben de F1 op een breekpunt gebracht. De sport is te duur geworden voor de kleine, onafhankelijke teams, maar ook de toekomst van de grote jongens is onzeker. Ford stapte dit jaar al op en indien succes uitblijft, dreigen anderen in de toekomst hun voorbeeld te volgen. Het moment om te handelen is nu dan ook aangebroken.

Met de voorstellen voor de nieuwe F1-reglementen wil de FIA de sport opnieuw goedkoper maken. Volgens hen kunnen de uitgaven van de constructeurs makkelijk met 90% naar omlaag worden gehaald. Op die manier wordt de sport opnieuw voor iedereen leefbaar. Helaas zijn de constructeurs nog niet tot inleveren bereid. Volgens hen moet de FIA gewoon een groter deel van de opbrengsten aan de deelnemers schenken. Gebeurt dit niet, dan dreigen de constructeurs er mee in 2008 een eigen kampioenschap (GPWC) te starten.

Voorlopig maakt dit dreigement maar weinig indruk op de FIA. De nieuwe regels die ze voorstellen vormen dan ook een tegenzet om de kleine teams opnieuw aan hun zijde te krijgen. De nieuwe regels die de FIA vanaf 2008 wil invoeren, moeten de sport opnieuw goedkoper maken, zodat de kleine teams niet langer aan de invloed van de constructeurs onderhevig zijn. Hun reactie zal zeker duidelijk worden tijdens het Amerikaanse GP-weekend. En ook een reactie van de GPWC-leden zal ongetwijfeld niet lang op zich laten wachten.