AMSTERDAM - De internationale automobielfederatie (FIA) grijpt niet in om de veiligheid in de F1 te verhogen. De storm van kritiek over de huidige bandenregel zette de FIA er enkel toe aan de teams en rijders tot meer voorzichtigheid aan te manen. Zij moeten er zelf maar voor zorgen dat ze niet in de problemen komen met hun enige setje banden.

Er komen dus geen nieuwe regels wat het wisselen van banden betreft. De FIA besloot enkel een extra waarschuwing richting teams te sturen. Daarmee wast FIA-voorzitter Mosley nu al zijn handen in onschuld bij een herhaling van Raïkkönens crash op de Nurburgring. Die zag tijdens de GP van Europa zijn ophanging afbreken na een probleem met de banden. “Eigen schuld”, klonk het meteen na afloop van de race al in de pits en ook de FIA deelt dus deze mening.

Dat is niet eens een verrassing, want ook het team van Raïkkönen, McLaren, gaf na de race toe dat ze de crash hadden kunnen voorkomen. “Better safe than sorry”, weet je wel, maar bij McLaren dachten ze die dag ongetwijfeld “No guts, no glory.” Het wegschenken van een zege door een extra pitstop was dus geen optie voor het team.

En ook die mening kon op begrip rekenen bij de concurrentie, die vervolgens via de pers aandrong op een wijziging van het huidige reglement. De terugkeer van bandenwissels in ruil voor meer veiligheid. Fans en teams waren het er mee eens, zelfs Ferrari. Ook voor hen is kwalificeren en racen met één en hetzelfde bandensetje gekkenwerk (en een nadeel). Alleen de FIA wil nog dat teams en rijders “berekende” risico’s blijven lopen.