AMSTERDAM - Minardi start volgend seizoen niet met een V8-motor zoals de nieuwe reglementen voorschrijven. Het Italiaanse team verlengde het contract met motorenpartner Cosworth en krijgt een evolutie van de huidige TJ motor.

Dat Minardi kiest om door te gaan met Cosworth is geen verrassing. Dat ze kiezen voor een V10 en niet voor de verplichte V8 motor zal ongetwijfeld wel enkele mensen in verwarring brengen. Toch zijn ze er bij Minardi van overtuigd dat dit geen probleem zal vormen. “Zoals de zaken er nu voor staan mogen een aantal (kleinere teams) volgend jaar nog met een V10 aan de start verschijnen. Die motor heeft dan natuurlijk wel enkele beperkingen”, verklaarde woordvoerder Graham Jones aan Nu.nl “Welke beperkingen we moeten naleven is momenteel nog niet duidelijk,” klinkt het bij Cosworth. “Dat is een zaak voor de FIA en dat kan nog wel even op zich laten wachten. Waarschijnlijk wordt het vermogen van de motor of de luchtaanvoer beperkt. Hopelijk weten we tegen oktober wat de regels zijn.” Beide partijen gaan er alvast van uit dat de internationale automobielfederatie FIA niet meer terugkeert op de beslissing om nog V10’s toe te laten. Dat zou immers nadelige gevolgen hebben voor de nieuwe wagen. Die wordt vanaf vandaag namelijk ontworpen met de ‘nieuwe’ Cosworth V10 in het achterhoofd.