Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Woensdag 29 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Sauber C43

Alfa Romeo-Sauber presenteert als eerste Formule 1-team auto voor 2023

Door Joost Nederpelt

07 feb 2023 om 10:44Update: 2 maanden geleden
nujij comment112 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Alfa Romeo-Sauber heeft als eerste Formule 1-team de nieuwe auto voor 2023 gepresenteerd. Dinsdag werd in de fabriek in het Zwitserse Hinwil het doek van de C43 getrokken.

Eerder waren er al presentaties van Haas, Red Bull en Williams, maar die teams presenteerden alleen de kleurstelling voor het nieuwe seizoen. Sauber toonde de daadwerkelijke nieuwe auto, die op verschillende vlakken anders is dan de voorganger van 2022.

Ten eerste heeft Sauber het wit in de kleurstelling vervangen door zwart. Dat heeft ook te maken met gewichtsbesparing; de zwarte gedeeltes zijn simpelweg het kale carbon dat zichtbaar is. Formule 1-teams worstelen om de auto op het minimumgewicht van 796 kilo te krijgen en verf is daarbij een makkelijk slachtoffer. Het liefste maken de teams de auto nog lichter om ballast op gunstige plekken te kunnen toevoegen.

Het duidelijkste uiterlijke verschil bij de C43 zit in de sidepods, waarin de koeling van de motor verwerkt zit. Deze lopen naar achteren nu veel sneller omlaag en hebben een zeer slanke onderlijn, zoals vorig jaar zichtbaar was op de Red Bull RB18.

De Sauber C43.
Foto: Sauber

Grootste veranderingen zitten in achterwielophanging en versnellingsbak.

Onderhuids zitten de veranderingen vooral in de achterwielophanging en het versnellingsbakhuis, zo laat technisch directeur Jan Monchaux weten. "Die zijn helemaal nieuw, want daarmee raakten we vorig jaar een plateau. We hopen nu geen last meer te hebben van porpoising en gestuiter, al weten we het nooit helemaal zeker", lichtte de Fransman toe. Alfa Romeo-Sauber gebruikt komend jaar opnieuw de Ferrari-motor.

De voorkant van de auto is grotendeels hetzelfde als die van de C42. "Die gaan we gedurende het seizoen verder ontwikkelen", zegt Monchaux.

Bij Sauber rijden in 2023 wederom Valtteri Bottas en Zhou Guanyu. Die kunnen de nieuwe auto de komende week in Barcelona al aan de tand voelen. Daar bereidt Sauber zich voor op de testdagen in Bahrein, die van 23 tot en met 25 februari worden gehouden. De eerste Grand Prix is op 5 maart, ook in Bahrein.

2023 is het laatste seizoen dat Sauber met sponsoring van de Italiaanse autofabrikant Alfa Romeo rijdt. Het Zwitserse team racet hierna twee seizoenen onder eigen naam, waarna de renstal het fabrieksteam van Audi wordt. De Duitse fabrikant heeft al een aandeel genomen in het team en bouwt een eigen motor voor 2026.

De voorkant van de Sauber C43.
Foto: Sauber
Beeld: Sauber
nujij comment112 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment112 reacties

Net binnen

  • 11:54
    The Voice-producent ITV heeft volgens onderzoek onjuist gehandeld bij wangedrag
  • 11:50
    Ook VodafoneZiggo getroffen door datalek bij marktonderzoeker
  • 11:48
    Trainer Henk de Jong met succes geopereerd aan cyste in hoofd
  • 11:33
    Velsen neemt afscheid van asielboot, maar blijft deel van vluchtelingen opvangen

Meest gelezen

  • 1
    Rutte na kabinetsberaad weinig concreet: 'Je kunt geen perfecte analyse maken'
  • 2
    Crisisclub Vitesse raakt door stadionruzie ook zieke directeur Van Wijk kwijt
  • 3
    Franse auteur Houellebecq verliest zaak over film waarin hij seks heeft
  • 4
    Nederlandse topman Ralph Hamers vertrekt bij Zwitserse bank UBS
  • 5
    Een sticker hier, een zeeppomp daar: coronamaatregelen blijven plakken


Nieuwsvideo's

  • Motorrijder daagt Britse politie uit met wheelies
    Motorrijder daagt Britse politie uit met wheelies
  • Zoveel minder vlees moeten we eten om het klimaat te redden
    Zoveel minder vlees moeten we eten om het klimaat te redden
  • Wildcamera filmt teruggekeerde otter in Biesbosch
    Wildcamera filmt teruggekeerde otter in Biesbosch
  • Franse politie beukt man omver tijdens demonstraties
    Franse politie beukt man omver tijdens demonstraties

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden