Audi maakt vanaf 2026 definitief entree in Formule 1
De toetreding van Audi is niet bepaald een verrassing. Het is al jaren een publiek geheim dat het Duitse automerk oren heeft naar een Formule 1-deelname. Wat Audi weerhield, waren de complexe motorregels die niet gunstig waren voor het budget.
Onder meer de complexe MGU-H, dat onderdeel is van het hybride systeem van de huidige Formule 1-krachtbron, was een drempel voor Audi. Die drempel is eind 2021 door de FIA weggenomen met de nieuwe motorregels vanaf 2026.
"Motorsport zit ons DNA", zei Audi-CEO Markus Duesmann op een persconferentie. "We zijn altijd succesvol geweest, in DTM, Le Mans, Dakar, Formule E. We willen dat voortzetten in de Formule 1. De nieuwe regels bieden ons die kans."

Porsche maakt waarschijnlijk ook entree
Sinds de bekendmaking van de nieuwe motorregels zijn de onderhandelingen op gang gekomen. Audi is naar verluidt bezig aan een deal met Sauber, dat vanwege een sponsordeal momenteel als Alfa Romeo uitkomt in de koningsklasse van de autosport.
Waarschijnlijk neemt Audi 75 procent van Sauber over, maar daar wilde Duesmann nog niets over kwijt. "We hebben nog niet besloten met welk team we de auto gaan bouwen, maar we gaan geen eigen team starten", zei de 53-jarige Duitser.
De aankondiging van Audi is verrassend genoeg eerder dan de entree van Porsche in de Formule 1. Porsche, dat net als Audi onder Volkswagen valt, zou vanaf 2026 willen samenwerken met het Red Bull Racing van Max Verstappen. Die samenwerking is nog niet bevestigd.