Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 8 juni 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Red Bull

Toetreding Audi en Porsche tot Formule 1 krijgt zegen moederbedrijf Volkswagen

Door NU.nl

07 apr 2022 om 20:19Update: een jaar geleden
nujij comment60 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Als het aan moederbedrijf Volkswagen ligt, mogen Porsche en Audi toetreden tot de Formule 1. Dat meldt het Duitse Auto Motor und Sport donderdag. Er is nog wel een voorwaarde: het motorenreglement van 2026 moet naar de smaak zijn van beide luxemerken.

Binnen Porsche en Audi zelf was er al enige tijd consensus over de toetreding tot de koningsklasse van de autosport, maar als laatste grote horde moest de raad van toezicht van moederconcern Volkswagen er nog mee akkoord gaan. Die stap is nu gezet. De vraag is alleen nog wat er met de regels rond de motoren gaat gebeuren. Daar laten beide bedrijven hun instap nog even van afhangen.

2026 is een belangrijk jaar voor de Formule 1. Dan moet er een nieuw technisch reglement voor de motoren van kracht worden. De doelstelling is om deze minder complex, goedkoper en vrij van fossiele brandstoffen te maken. Er moet een veel groter hybride component aan te pas komen dan momenteel het geval is. De huidige Formule 1-motoren krijgen zo'n 160 pk uit een elektromotor, die een aanvulling op de gewone brandstofkrachtbron is.

Uit de besprekingen binnen de Formule 1 tot nu toe werd duidelijk dat Audi en Porsche al een aardige vinger in de pap hebben voor het reglement van 2026. De fabrikanten schoven bijvoorbeeld vorig jaar in Monza al aan bij zo'n overleg.

De sport heeft momenteel nog maar drie autofabrikanten aan zich verbonden (Renault, Ferrari en Mercedes) en kan vers bloed dus goed gebruiken. De kansen dat de eisen van beide Duitse merken worden ingewilligd, zijn daarom erg groot.

Huwelijk Red Bull en Porsche is al langer in de maak

Porsche is in dat geval de voornaamste gegadigde om de nieuwe motorenpartner van Red Bull Racing te worden. Het sportwagenmerk uit Zuffenhausen wordt al enige tijd in verband gebracht met het team van Max Verstappen. Red Bull is momenteel bezig met het opzetten van een eigen motorfabriek, die in 2026 de eerste krachtbron moet afleveren. Tot die tijd worden de motoren in Japan gebouwd door Honda.

Als Porsche instapt bij Red Bull, is de kans groot dat de motorenfabriek van dat team niet alleen de krachtbron van de eigen renstal gaat bouwen, maar ook die van het team waarmee Audi uiteindelijk in zee gaat. De kans dat beide merken tegen hoge kosten afzonderlijk hun eigen motoren gaan ontwikkelen, is zeer gering.

Terwijl het huwelijk tussen Porsche en Red Bull dus al in de maak is, heeft Audi nog geen partner. De fabrikant probeert McLaren al enige tijd te verleiden tot een verkoop, maar daar lijkt de Engelse fabrikant geen trek in te hebben. Volgens Auto Motor und Sport is Sauber (dat nu in actie komt als Alfa Romeo) nu de voornaamste kandidaat om met Audi in zee te gaan. Ook Aston Martin zou zich hebben aangeboden als mogelijke toekomstige partner.

Het definitieve motorreglement van 2026 wordt in juni dit jaar verwacht. Pas daarna worden definitieve aankondigingen van de beide Duitse merken verwacht.

Eerder

  • 07 apr 2022 om 11:56
    Schumacher moet 'voorzichtig' racen vanwege gebrek aan onderdelen bij Haas F1
    Schumacher moet 'voorzichtig' racen vanwege gebrek aan onderdelen bij Haas F1
  • 07 apr 2022 om 10:06
    Wolff denkt niet dat nieuwe achtervleugel 'magische oplossing' is voor Mercedes
    Wolff denkt niet dat nieuwe achtervleugel 'magische oplossing' is voor Mercedes
Beeld: Getty Images
nujij comment60 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Formule 1McLarenAudiAston MartinPorscheRed Bull RacingSauberMax Verstappen


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment60 reacties

Net binnen

  • 07:17
    Een derde van Amerikanen heeft last van rook uit Canada, theaters New York dicht
  • 07:17
    Kanker van actrice Shannen Doherty is uitgezaaid naar haar hersenen
  • 07:00
    Stelling: Ik vind dat de media te weinig goed nieuws melden
  • 06:20
    Weerbericht: Het wordt weer lekker zonnig en warm

Meest gelezen

  • 1
    Damdoorbraak Oekraïne leidt af van groot tegenoffensief
  • 2
    Topduif van 1 miljoen euro verliest waarde doordat ringetje wordt afgeknipt
  • 3
    Let op voor tropisch weekend: zwemmen afgeraden en gratis zonnebrandcrème
  • 4
    Deal met omstreden Saoedische tour schokt golfwereld: 'Schade is onherstelbaar'
  • 5
    Nederland vangt leeuw op die door gebombardeerde straten in Oekraïne zwierf


Nieuwsvideo's

  • Waarom wordt Rotterdam geteisterd door explosies?
    Waarom wordt Rotterdam geteisterd door explosies?
  • Wagner-baas blijft maar razen en tieren: waarom grijpt Poetin niet in?
    Wagner-baas blijft maar razen en tieren: waarom grijpt Poetin niet in?
  • Hawaïaanse krater verandert in ‘lavameer’ na uitbarsting
    Hawaïaanse krater verandert in ‘lavameer’ na uitbarsting
  • Drone filmt ontploffing van oude sluis in Terneuzen
    Drone filmt ontploffing van oude sluis in Terneuzen

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden