De beslissing van Honda om de Formule 1 te verlaten, was in de ogen van directeur Masashi Yamamoto voorbarig. Met een motor van de Japanse fabrikant veroverde Max Verstappen afgelopen seizoen de wereldtitel.

"Persoonlijk vind ik dat we te vroeg zijn gestopt. Maar dit was duidelijk een bedrijfsbesluit en ik moest dat accepteren", zegt Yamamoto, die de leiding had over de afdeling die Red Bull Racing van motoren voorzag, tegen Autosport.

De Japanner heeft de hoop nog niet opgegeven dat de leverancier op termijn weer terugkeert in de Formule 1. "Ik begrijp welke kant het bedrijf op wil, maar dromen kan altijd. Het is altijd nog mogelijk dat Honda op een goede dag terugkeert."

Honda kondigde in 2020 al aan dat het na het seizoen 2021 de koningsklasse van de autosport zou verlaten. Juist in dat laatste jaar bleek de motor zo goed dat Verstappen in zijn Red Bull tien races won en als eerste Nederlander de wereldtitel in de Formule 1 veroverde.

"De wereldtitel van Max gaf grote voldoening en ook wel opluchting. We hebben in ons laatste jaar met een andere instelling gewerkt en alles gegeven om het kampioenschap binnen te halen", zegt Yamamoto.

Honda was de afgelopen zeven jaar actief als motorleverancier in de Formule 1. Eerst voor McLaren, daarna voor Toro Rosso (nu AlphaTauri) en Red Bull Racing. De Japanners wisten de motor in de loop der jaren steeds verder te ontwikkelen.

Het bedrijf heeft de banden met Red Bull nog niet helemaal verbroken. De Oostenrijkse renstal gaat nu zelf de motor ontwikkelen in een eigen fabriek in Engeland, maar krijgt daarbij ondersteuning van Honda.