In aanloop naar het nieuwe seizoen presenteren de tien Formule 1-teams hun nieuwe auto's. Bekijk hier hoe de bolides van de teams er in 2020 uitzien.

Mercedes

De opvallendste veranderingen aan de W11 ten opzichte van zijn voorganger zijn de hoge luchtinlatenvan de sidepods, aan weerszijden van de coureur. Hierin heeft Mercedes de trend gevolgd die door Ferrari werd gezet en eerder al door Red Bull werd gevolgd.

De vorm van de sidepods is verder vrijwel hetzelfde als vorig jaar, en dat geldt ook voor de neus en de vleugels. Afgelopen seizoen introduceerde Mercedes de 'echte' nieuwe auto pas in de tweede week van de wintertests, dus de vraag is hoeveel deze foto's van de auto daadwerkelijk vertellen.

Coureurs: Lewis Hamilton en Valtteri Bottas

Red Bull Racing

De nieuwe auto van Red Bull Racing ziet er qua kleuren hetzelfde uit als vorig jaar, maar enkele details zijn wel anders. In de punt van de neus zitten grote gaten die er vorig seizoen nog niet waren. Dit werkt samen met de 'cape' (een grote luchtgeleider) om aan de voorzijde van de auto meer neerwaartse kracht te genereren. Verder naar achteren is de auto zeer slank, wat belangrijk is om zoveel mogelijk lucht naar de achterzijde van de auto te begeleiden.

Coureurs: Max Verstappen en Alexander Albon

Ferrari

Qua uiterlijk vertoont de SF1000 veel overeenkomsten met de wagen van vorig jaar, maar volgens teambaas Mattia Binotto is dat maar schijn. Onderhuids is veel veranderd. Wel is het chassis iets krapper vormgegeven dan vorig jaar. Dat is vooral bij de motorkap en sidepods goed te zien. Het doel is om meer neerwaartse kracht te generen, iets wat vorig jaar een van de zwakkere punten van het team was.

Coureurs: Sebastian Vettel en Charles Leclerc

Racing Point

Behalve de grote letters van de nieuwe titelsponsor BWT op het chassis, is er weinig veranderd aan de auto. Ten opzichte van 2019 is de neus van de RP20 iets smaller en de sidepods van de auto, waarin onder meer de koeling zit, zijn iets krapper vormgegeven dan voorheen.

Coureurs: Sergio Pérez en Lance Stroll

Alfa Romeo

Alfa Romeo presenteerde een auto met een tijdelijke, zwarte livery. Het is nog niet bekend hoe de auto er wel uit komt te zien. De grote technische veranderingen zitten in het middenstuk van de auto. Zo is de luchtinlaat boven het hoofd van de coureur volledig anders vormgegeven dan vorig jaar. De tweede luchtinlaat die erachter zit, is wel gebleven.

Coureurs: Kimi Räikkonen en Antonio Giovinazzi

McLaren

Vooral de voorkant van MCL35 valt op: de neus is nog iets smaller geworden dan vorig seizoen. De gaten in de punt van de neus zijn verdwenen. Verder naar achteren valt een nieuwe vormgegeven luchtinlaat boven het hoofd van de coureur op. De sidepods aan de zijkant van de auto zijn wat langgerekter dan bij de MCL34. Er is wel een strakke onderlijn van de sidepods, waarmee de rijwind zoveel mogelijk naar de achterkant van de auto wordt geleid, de zogenoemde colaflesvorm. Daarboven loopt het wat breder uit.

Coureurs: Carlos Sainz en Lando Norris

Renault

De auto van het Franse team was bij de presentatie in Parijs nog niet af, wat betekent dat we het slechts met een glimp van de RS20 moeten doen. Zeer waarschijnlijk beschikt de auto over een nieuwe neus, want daarmee deden zich in 2019 de meeste problemen voor. Verder is de auto op de foto's zwart, maar waarschijnlijk is de definitieve wagen net als vorig jaar geel-zwart.

Coureurs: Esteban Ocon en Daniel Ricciardo

Haas F1

Vorig seizoen had Haas een zwarte auto met gouden accenten, maar voor 2020 is gekozen voor zwart, wit en rood. Die kleuren had het Amerikaanse team ook in het eerste jaar (2016). Verder lijkt de auto erg op die van vorig jaar, al heeft de renstal wel gekozen voor een smallere luchtinlaat boven het hoofd van de coureur. Vanwege de technische samenwerking met Ferrari komen de beide modellen redelijk overeen.

Coureurs: Romain Grosjean en Kevin Magnussen

Scuderia AlphaTauri

Scuderia AlphaTauri, dat in de afgelopen jaren als Toro Rosso op de grid stond, voerde deze winter een naamswijziging door. Het team presenteerde in het Oostenrijkse Salzburg een blauw-witte auto. De neus van de auto, die qua structuur veel kenmerken van de 2019-auto vertoont, lijkt iets hoger op te lopen. De sidepods van de AT01 zijn smaller dan bij zijn voorganger, de STR14.

Coureurs: Pierre Gasly en Daniil Kvyat

Williams

Williams kiest in 2020 voor een rood-wit-blauwe kleurstelling in plaats van een witte wagen met lichtblauwe tinten. Het Britse team staat er al beter voor dan vorig jaar, want in 2019 kreeg Williams de auto niet af voor de eerste testdagen in Barcelona. In de FW43 hoopt Williams ook een stuk beter te presteren dan vorig seizoen, toen de renstal slechts één punt pakte en stijf onderaan eindigde in de WK-stand.

Coureurs: George Russell en Nicholas Latifi

Data overige presentaties:

19 februari: Alfa Romeo en Haas