Autosportbond FIA bekijkt samen met de Formule 1 hoe de startlichten bij Grands Prix beter zichtbaar worden voor de coureurs. Bij de seizoensstart in Australië waren de lampen zondag voor een aantal rijders onvoldoende of zelfs helemaal niet zichtbaar.

Zowel Pierre Gasly, teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull Racing, als Williams-coureur Robert Kubica gaf na de race aan dat het zicht werd beperkt door andere auto's. De wagens hebben sinds dit jaar bredere achtervleugels.

"Ik kon de lichten niet zien vanwege die brede achtervleugels. Ik moest dus maar reageren op de auto's om me heen. Dat kostte me een paar plaatsen", zei Gasly.

Kubica, die achteraan startte, zegt dat de achtervleugel van Carlos Sainz' McLaren zijn zicht blokkeerde. "Dus ik zag alleen de eerste paar lichten. Ik moest mijn nek helemaal naar links strekken en raakte een beetje in paniek."

De FIA en de Formule 1 zoeken nu naar een permanente oplossing, meldt Autosport. Mogelijk worden halverwege de startgrid extra lichten opgehangen, zodat deze goed zichtbaar zijn voor de achterste coureurs.

Het podium bij de Grand Prix van Australië, met van links naar rechts Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Max Verstappen. (Foto: Pro Shots)

Zelfde maatregel werd in 2009 genomen

Die maatregel werd in 2009 om dezelfde reden al eens genomen, maar omdat de achtervleugels in 2017 werden verlaagd, werden de extra lampen toen weer verwijderd.

Begin 2018 werden de lichten op alle circuits lager gehangen om er zeker van te zijn dat ze ondanks de komst van de halo voor alle coureurs zichtbaar zouden blijven.

De eerste Grand Prix van 2019 werd zondag gewonnen door Valtteri Bottas, die het podium deelde met Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton (tweede) en Verstappen (derde).

Volgende week zondag is de tweede race van het seizoen in Bahrein (start: 17.10 uur), waar het probleem met de startlichten verholpen moet zijn.