Renault-baas Cyril Abiteboul heeft de verhouding met Red Bull Racing donderdag nog maar eens op scherp gezet. De Fransman beweert dat het team van Max Verstappen niet de waarheid spreekt over de nieuwe motorleverancier Honda.

Red Bull nam na het afgelopen seizoen na twaalf jaar afscheid van fabrikant Renault en hoopt vanaf 2019 met Honda mee te doen om de wereldtitel.

Onder anderen teambaas Christian Horner en topadviseur Helmut Marko lieten de afgelopen maanden weten te verwachten dat Red Bull er flink op vooruit gaat, wat niet in goede aarde viel bij Renault. Abiteboul liet zich er al eerder negatief over uit en slaat nu dus opnieuw terug.

"Honda ligt nog altijd 27 pk achter op ons. Ik weet wat Red Bull vertelt, maar ze verbergen de feiten en manipuleren de data", beweert de Fransman tegen Motorsport-Magazin.com.

"Ik begrijp die communicatiestrategie wel, maar het is niet op feiten gebaseerd. Ze lagen 27 pk op ons achter en zoals het er nu voor staat, zullen ze dat niet ineens hebben goedgemaakt."

Red Bull beschikte afgelopen seizoen over ongeveer 70 pk minder dan wereldkampioen Mercedes. Volgens teambaas Horner hadden zijn coureurs Verstappen en Daniel Ricciardo bij 55 pk extra op basis van het goede chassis mee kunnen doen in de titelstrijd.

Red Bull had problemen met Renault-motor

Abiteboul sneerde dit jaar al vaker naar Red Bull, dat de afgelopen jaren regelmatig problemen had met de Renault-motor en de teleurstelling daarover meermaals uitsprak.

Begin deze maand kon de Fransman het in een interview ook al niet laten erop te wijzen dat Toro Rosso - dat afgelopen seizoen al met een Honda-krachtbron reed - in 2018 niet aan de prestaties van het Renault-team kon tippen.

Red Bull eindigde in 2018 met 419 punten op de derde plaats in de WK-stand voor constructeurs, ver achter Mercedes (655 punten) en Ferrari (571 punten). Verstappen eindigde individueel als vierde, tegenover een zesde plek voor Ricciardo.

Het nieuwe seizoen begint eind februari officieus met de testweken in Barcelona. In aanloop naar die tests onthullen de teams hun auto. De eerste Grand Prix is op 17 maart in Australië.