Pirelli blijft de vaste bandenleverancier in de Formule 1. Beide partijen hebben een nieuw contract ondertekend tot eind 2023. De oude verbintenis liep door tot eind 2019.

Pirelli is sinds 2011 verbonden aan de Formule 1. Het concern verving destijds Bridgestone als exclusieve distributeur van de banden voor de Formule 1-bolides.

Naar verluidt was ook het Zuid-Koreaanse merk Hankook in de markt om de banden te gaan leveren aan de koningsklasse van de autosport. De Formule 1-organisatie besloot echter opnieuw voor Pirelli te kiezen.

Vanaf 2021 zal het Italiaanse merk met een andere type rubber moeten komen, aangezien de Formule 1-wagens vanaf dat jaar met grotere wielen rijden en bandenwarmers vanaf dat jaar verboden zijn.

Kritiek op slijtage banden Pirelli

Op het rubber van Pirelli is de afgelopen seizoenen genoeg kritiek geweest. Zo slijten de banden soms weer te hard en is tijdens andere races amper slijtage waarneembaar.

Formule 1-baas Chase Carey ziet Pirelli desondanks als een betrouwbare partner. "Deze overeenkomst garandeert ons een stabiele toekomst voor een cruciale component in de Formule 1."

Het huidige Formule 1-seizoen is na de race van zondag in Abu Dhabi ten einde. De teams blijven na de wedstrijd wel in Abu Dhabi om de banden voor volgend seizoen te testen.