Max Verstappen heeft zaterdag tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk geweigerd om zijn teamgenoot Daniel Ricciardo 'op sleeptouw' te nemen. De Nederlandse coureur van Red Bull Racing leek teamorders te negeren nadat hij over de boordradio de opdracht kreeg om Ricciardo te passeren, maar kreeg van teambaas Christian Horner gelijk dat hij daar niet aan wilde meewerken.

Verstappen vroeg in de slotfase van de laatste kwalificatiesessie aan zijn engineer waarom de vlak voor hem liggende Ricciardo zo langzaam reed, waarop die hem sommeerde om de Australiër voorbij te gaan.

Verstappen zei daarop: ''Nee! Vorige week in Frankrijk reed ik voorop, nu rijdt hij voorop, come on", waarna de engineer zijn woorden herhaalde en de Limburger wederom "nee" riep en "dat zijn de afspraken" daaraan toevoegde, waarin hij feitelijk gelijk had.

Verstappen ging na afloop van de kwalificatie, waarin hij de vijfde en Ricciardo de zevende tijd reed, uitgebreid in op het incident voor de camera van Ziggo Sport.

"Ik denk dat dit geen misverstand was. We wisselen elk weekend wie voorop rijdt in de kwalificatie. Vorige week in Frankrijk reed ik voorop. Hier reed Daniel met meer downforce in de kwalificatie, dus hij probeerde op het circuit te wisselen, terwijl hij eigenlijk aan de beurt was om voorop te rijden."

"Dus daar was ik niet zo blij. Ik weet niet of Daniel nu streng moet worden toegesproken door het team. Dat zien we wel. Dit bespreek ik wel met hem. Dat liep even niet lekker."

Horner

Teambaas Horner gaf Verstappen in gesprek met Sky Sports gelijk en verweet zijn pas twintigjarige pupil dan ook niets. "We hebben een hele simpele regel die al zeven jaar goed werkt. Wij veranderen van weekend tot weekend wie als eerste uit de garage rijdt. Dat is de enige manier om het zo eerlijk mogelijk te houden. Dit weekend was Daniel aan de beurt om als eerste de pitbox te verlaten. Hij reed dus vóór Max en kreeg het gevoel dat Max daar voordeel van had. Daarom vertraagde hij op een gegeven moment een beetje."

"Ik hoef niks aan hen uit te leggen. De coureurs weten precies hoe de weekenden elkaar afwisselen bij ons. Dat doen we zelfs bij de debrief. De ene week praten we eerst met de ene rijder, de volgende week eerst met de andere. Zo proberen we alles zo eerlijk mogelijk te houden."

Verstappen kon er wel mee leven dat hij zondag als vierde achter Valtteri Bottas, Lewis Hamilton en Kimi Raikkonen van start moet in de race op de Red Bull Ring. Hij schoof een plaatsje op in de startopstelling door een gridstraf van Sebastian Vettel.

"De balans was tijdens de kwalificatie gewoon niet top. In Q1 en Q2 voelde het op zich wel redelijk goed aan. Alleen in Q3 was het iets minder. Op mijn eerste setje banden had ik overstuur in Bocht 6, wat twee tienden scheelt."

"Op het volgende setje was er onderstuur, zonder dat we wat hadden veranderd. Daarna deden we er wat meer vleugel op, maar hadden we weer overstuur. Ik kreeg dus geen goed gevoel op die band, wat wel jammer was. Maar uiteindelijk hebben we nog gemaximaliseerd met een vijfde plek."