Brandstof sparen in de Formule 1 is vanaf volgend seizoen verleden tijd. Ook zijn grotere en dus zwaardere coureurs niet langer in het nadeel.

Tijdens een bijeenkomst dinsdag van de Formule 1 Strategy Group en de Formule 1-commissie in het hoofdkantoor van de FIA is overeengekomen dat tijdens een race 110 kilo aan brandstof mag worden gebruikt. Momenteel is dat nog 105 kilo.

Volgens de FIA zorgt deze maatregel ervoor dat de coureurs geen brandstof meer hoeven te sparen tijdens de race en de motoren continu op vol vermogen kunnen draaien. Hierover werd de afgelopen jaren veel geklaagd, omdat brandstof sparen niet bij de Formule 1 zou horen.

In het kort

  • Maximale hoeveelheid brandstof per race van 105 naar 110 kilo
  • Motoren kunnen vanaf 2019 hele race voluit
  • Gewicht van coureurs losgetrokken van minimaal gewicht auto
  • Langere coureurs niet langer in het nadeel
  • Biometrische handschoenen volgend jaar verplicht

Ook is besloten dat het minimale gewicht van de auto's los wordt getrokken van dat van de coureurs. Nu moet een Formule 1-auto minimaal 733 kilo wegen, inclusief coureur en droogweerbanden, maar exclusief de brandstof.

Langere en dus zwaardere coureurs zijn hierdoor in het nadeel, omdat hun hogere gewicht een groter aandeel heeft in het minimale gewicht. Teams kunnen deze extra kilo's dus niet voor iets anders gebruiken, omdat geen enkel team boven het minimale totaalgewicht wil zitten. Extra gewicht betekent doorgaans een hogere rondetijd. 

Max Verstappen geldt met zijn 1.80 meter als een van de langere coureurs op de startgrid. Esteban Ocon is met 1.86 meter de langste coureur. Fernando Alonso is slechts 1.71 meter.

Bij lichtere coureurs kunnen teams momenteel bijvoorbeeld meer ballast plaatsen op posities in de auto waar het de balans ten goede komt. Vanaf 2019 moeten de coureur en zijn stoel samen minimaal 80 kilo wegen. Het gewicht dat de coureur tekort komt op die 80 kilo wordt aangevuld met ballast in de stoel. 

Biometrische handschoenen

Een derde afspraak is dat alle coureurs voortaan biometrische handschoenen moeten dragen. Hiermee kan te allen tijde, dus ook in het geval van een crash, de toestand van de coureurs worden gemonitord.

De drie besluiten moeten nog wel worden goedgekeurd door de regelcommissie, het World Motorsport Council. Doorgaans is dit een formaliteit als FIA en de teams akkoord zijn.

Verdere besluiten over onder meer de aerodynamica worden aan het einde van deze maand verwacht. Er wordt onder meer gekeken naar maatregelen om het inhalen verder te bevorderen.

Motorenreglement

De FIA nam ook alvast een voorschot op het motorenreglement dat vanaf 2021 van kracht moet zijn. Het voorstel behelst een 1,6-liter V6-motor met turbo, maar zonder de gecompliceerde en dure MGU-H, het systeem dat energie opwekt via de turbo.

De verwachting is dat het nog enige tijd zal duren voor een definitief besluit komt over de motorenregels van 2021.