Red Bull presenteert nieuwe auto Verstappen met tijdelijke kleuren

Red Bull Racing heeft maandag de nieuwe auto voor het komende seizoen gepresenteerd. Met de RB14, die voorlopig de kleuren blauw en zwart heeft, hopen Max Verstappen en Daniel Ricciardo zich te mengen in de strijd om de wereldtitel.

Red Bull meldt wel dat de kleurstelling nog niet vast staat. Mogelijk keren de gele neus en de rode details daardoor terug voordat het nieuwe seizoen begint.

"We houden onze uiteindelijke kleurkeuze nog even voor ons. Volgende week op de eerste testdag in Barcelona tonen we de definitieve auto", laat het team weten. De kans bestaat daardoor dat de blauw met zwarte auto nooit op een circuit te zien zal zijn.

Het ontwerp van de auto staat al wel in grote lijnen vast. Opvallend detail is de luchtinlaat boven het hoofd van de coureurs. Die is bij de RB14 relatief klein en rond, terwijl andere teams steeds voor een breed ontwerp kiezen.

Verder heeft de RB14 niet de hoge luchtinlaten in de sidepods overgenomen van Ferrari, in tegenstelling tot Williams en Haas die de Italiaanse renstal wel volgen. De inlaten zitten wel op een hogere plaats dan bij de RB13.

Achter de inlaten volgen zeer slanke sidepods die naar de achterzijde van de auto lopen. Aan de sidepods zitten grote luchtgeleiders (barge boards), die veel overeenkomsten vertonen met de exemplaren die Red Bull ook al in de laatste races van 2017 gebruikte, al zijn er enkele panelen bijgekomen.

Halo

Verder naar achter is de haaienvin verdwenen, zoals de reglementen voorschrijven. Dat betekent ook direct het einde van de T-wing, die aan de haaienvin vast zat. Red Bull gebruikte dit vorig jaar geïntroduceerde fenomeen sowieso al weinig.

Uiteraard is de auto voorzien van de vanaf dit jaar verplichte veiligheidsbeugel rond en boven de cockpit, de zogenoemde halo. Verstappen is overigens geen grote fan van dit veiligheidsmiddel, liet hij meermaals weten.

Aan de voorwielophanging van de RB14 zijn enkele wijzigingen doorgevoerd. Zo zitten de bovenste ophangingselementen hoger aan het chassis vast, zoals vorig seizoen te zien was bij Mercedes.

Van alle aerodynamische onderdelen, zoals de voorvleugel, de achtervleugel en de luchtgeleiders langs de auto is de kans groot dat ze voor de eerste race van het seizoen eind maart nog stevige ontwikkelingen zullen doormaken.

Motor

De motor voor Red Bull wordt dit jaar voor het laatst geleverd door Renault, al heet de krachtbron in de RB14 'Tag Heuer'. Renault staat voor een zware taak, want in 2018 mogen nog maar 3 motoren per seizoen worden gebruikt, anders volgen er straffen.

Het vorig jaar door betrouwbaarheidsproblemen geplaagde merk heeft een sterkere krachtbron beloofd. Of er ook sprake zal zijn van een 'kwalificatiemodus' op de motor, zoals Mercedes en Ferrari wel hebben, is nog niet duidelijk.

In totaal hebben nu drie teams hun nieuwe auto gepresenteerd. Haas en Williams gingen Red Bull voor en de andere teams zullen deze week hun bolide onthullen. 

Ricciardo bestuurt de RB 14 maandag voor het eerst bij een filmdag op Silverstone. De eerste testdag voor het nieuwe seizoen is volgende week maandag in Barcelona en de eerste race is op 25 maart in Australië.

Vorig seizoen eindigde Verstappen als zesde in de WK-stand, een plaats achter teamgenoot Ricciardo. Mercedes-coureur Lewis Hamilton pakte voor de vierde keer in zijn loopbaan de wereldtitel.

Tip de redactie