Red Bull stopt na 2015 volledig met Formule 1 als het geen Ferrari-motoren krijgt die gelijkwaardig zijn aan die van het fabrieksteam van de Italiaanse fabrikant.

Dat schrijft de website SpeedWeek, dat in handen is van Red Bull, in een hoofdredactioneel commentaar.

Red Bull heeft besloten om te stoppen met de tegenvallende Renault-motor en is op dit moment afhankelijk van Ferrari of het ook in 2016 weer over een krachtbron beschikt. Mercedes en Honda hebben al laten weten Red Bull zeker niet van motoren te willen voorzien.

Red Bull-baas Dietrich Mateschitz en zijn motorsport-adviseur Helmut Marko willen nu graag in zee gaan met Ferrari, maar alleen als ze motoren krijgen die gelijkwaardig zijn aan die achterin de auto van Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen. 

Als Ferrari daar niet aan mee wil werken, trekt de energydrink-fabrikant niet alleen Red Bull Racing, maar ook het Toro Rosso van Max Verstappen terug. 

"Red Bull wil geen klantenmotoren die 30 tot 40 pk minder hebben en kunnen worden gemanipuleerd door de fabrikant als het klantenteam het fabrieksteam bedreigt", schrijft SpeedWeek

Interesse

Ferrari heeft eerder laten weten open te staan voor het leveren van motoren aan Red Bull. Over of het dan gaat om de meest up-to-date motoren zijn nog geen uitspraken gedaan. 

Het is nog onduidelijk hoe Ferrari zal reageren op de eisen van Red Bull. Mateschitz liet eerder optekenen dat "je met een klantenmotor alleen het vermogen hebt om punten af te snoepen van hun directe concurrenten". "Maar je krijgt nooit een motor waarmee je wereldkampioen kunt worden. In dat geval zijn we niet langer geïnteresseerd in deelname."

Volgens SpeedWeek heeft het handhaven van Toro Rosso geen zin als Red Bull het hoofdteam terugtrekt. Dan vervalt de mogelijkheid om door te groeien, zoals Vettel, Daniël Ricciardo en Daniil Kvyat eerder deden. Max Verstappen heeft een contract voor drie jaar met Red Bull en rijdt dit jaar zijn eerste seizoen bij het juniorenteam.

Volkswagen

Als Red Bull in 2016 wél de beschikking krijgt over een Ferrari-motor naar hun wensen, is dat volgens hardnekkige geruchten ter overbrugging naar de entree van Volkswagen in de Formule 1. De autobouwer zou met een van de merken van de groep motoren willen leveren aan de renstal. 

Volkswagen heeft zelf echter nooit formeel toegegeven een Formule 1-motor te willen bouwen. Bovendien is het de vraag of de Duitse fabrikant met de huidige miljardenboete boven het hoofd in de VS überhapt nog wel trek heeft in een geldverslindend avontuur in de koningsklasse van de autosport.