Formule 1

Ferrari bereid om motoren te leveren aan Red Bull en Toro Rosso

Ferrari is bereid om Renault te vervangen als motorleverancier van de Formule 1-teams van Red Bull Racing en het Toro Rosso van Max Verstappen.

"Ik denk dat we motoren kunnen leveren aan alle teams die willen racen. Het zit in ons DNA, we hebben het vaker gedaan", zegt Ferrari-topman Sergio Marchionne volgens Motorsport.com zondag voor de Grand Prix van Oostenrijk.

Red Bull en Toro Rosso kampen dit jaar met grote problemen aan de Renault-motoren, die te weinig vermogen leveren en onbetrouwbaar zijn. Red Bull-coureurs Daniel Ricciardo en Daniil Kviat zijn toe aan hun vijfde motor, waardoor ze tien plaatsen naar achter moeten op de startgrid in Oostenrijk. Dit overkwam Verstappen twee weken geleden in Canada al.

Renault liet eerder dit jaar al weten dat als het niet lukt om een goede motor te leveren, het Franse bedrijf zich mogelijk terugtrekt uit de Formule 1. Ferrari wil in dat geval "met alle liefde" willen assisteren volgens Marchionne.

"Ik denk dat Red Bull een hoop heeft gedaan voor de sport. Ze zullen hun weg weer vinden en als wij daarbij kunnen helpen, doen we dat meer dan graag."

"Zolang wij controle houden over de aerodynamica van onze auto, zal er voldoende verschil blijven tussen ons en de concurrenten."

Respect

Het Duitse Sport Bild meldde eerder deze week dat Ferrari al gesproken zou hebben met Red Bull. Marchionne wil dat niet bevestigen. "Maar ik praat met iedereen. En ik heb veel respect voor Red Bull."

Contractueel zijn Red Bull Racing en Toro Rosso nog tot eind 2016 verbonden aan Renault. Het team van Verstappen geldt als zusterteam van Red Bull en rijdt de laatste jaren met dezelfde motor als de Oostenrijkse renstal.

James Key, de technisch directeur van Toro Rosso, noemde de berichtgeving dat Red Bull en Toro Rosso in de toekomst mogelijk weer met Ferrari-motoren gaan rijden in een interview met NU.nl 'geruchten', al zou de Brit een overstap naar het Italiaans bedrijf niet ongunstig vinden.

"Ferrari heeft dit jaar een grote stap gemaakt en staat dichter bij Mercedes. Wij zouden daar ook willen zitten. Ze spreken bij Ferrari dezelfde taal als de meeste van onze ontwerpers, dus dat zou handig zijn. Maar het is slechts een gerucht."

Tip de redactie