'Verstappen leert nu zijn talent en energie te kanaliseren'

Max Verstappen leert halverwege zijn eerste Formule 1-seizoen meer zijn vaardigheden te ontwikkelen en benutten. Dat stelt James Key, de technisch directeur van Verstappens' renstal Toro Rosso.

"We zien Max elk raceweekend weer veel leren", zegt James Key tegen NU.nl in Spielberg. "Als een engineer van Toro Rosso iets tegen hem zegt, handelt hij daar direct naar. Hij bestudeert de gegevens van zijn auto erg goed en werkt hard. Naarmate het seizoen voortduurt, zal dat alleen maar toenemen."

Hoewel de Nederlandse coureur slechts eenmaal in de top tien finishte en WK-punten pakte, dankzij een zevende plaats in Maleisië, heeft Verstappen al veel indruk gemaakt op de Formule 1-wereld. Regelmatig is hij in de eerste helft van het veld te vinden in trainingen en toont hij zich assertief tijdens races.

Key, die in 1998 in de Formule 1 kwam bij Jordan en ook voor Spyker, Force India en Sauber heeft gewerkt, was vooral positief verrast door de Limburger in Monaco, waar Verstappen bij zijn eerste meters op het stratencircuit de tweede tijd noteerde in de eerste vrije training.

Verbazing

"Zijn aangeboren talent is dan duidelijk merkbaar. Hij leert nu om die energie te kanaliseren. Van tijd tot tijd weet hij ons te verbazen. Je vergeet gemakkelijk dat hij op sommige circuits nooit eerder gereden rijdt, evenals het feit dat hij 17 is en nu al geweldige feedback geeft. Hij heeft ontzettend veel potentie."

De Britse technisch directeur van de Italiaanse renstal stelt dat Verstappen een van de snelst lerende coureurs is met wie hij ooit heeft gewerkt.

"Vooral als je nagaat hoe snel hij een bepaald tempo kan bereiken op de baan. Ik heb met veel goede jongens gewerkt, waaronder Daniil Kvyat, die ook snel leerde. Maar Max doet het gewoon erg goed en dat is het belangrijkste. Hij moet ook wel, omdat 'ie zo kort na zijn tijd in karts in de Formule 1 is gekomen. Hij heeft zo veel raceklassen daartussen in overgeslagen. Dat zouden maar weinig mensen zomaar kunnen."

Ferrari

De berichtgeving dat Red Bull en Toro Rosso in de toekomst mogelijk weer met Ferrari-motoren gaan rijden, doet Key af als geruchten. Mocht het echter gebeuren, dan zou dat volgens de Brit niet ongunstig zijn: "Ferrari heeft dit jaar een grote stap gemaakt en staat dichter bij Mercedes. Wij zouden daar ook willen zitten. Ze spreken bij Ferrari dezelfde taal als de meeste van onze ontwerpers, dus dat zou handig zijn. Maar het is slechts een gerucht."

"Bij Renault wordt hard gewerkt aan een betere krachtbron. Door de betrouwbaarheidsproblemen is die ontwikkeling vertraagd. Maar er is een stappenplan, daarvan zullen we in de komende vier, vijf races resultaten zien."

Ook de engineers van Toro Rosso zitten niet stil. In Oostenrijk heeft de renstal van Verstappen de meeste updates tot dusver dit seizoen, vertelt Key. "De voorvleugel en andere aerodynamische zaken zijn aangepast, net als de wielophanging, de achterkant en zelfs de achterwielen. Als pakket moeten ze voor een verbetering in neerwaartse druk zorgen als ook in algehele efficiëntie."

"Het midden van een Formule 1-seizoen is wat dat betreft de lastigste periode. Aan het begin van het jaar doe je gewoon je best, daarna komen de eerste echte updates bij de Grand Prix van Spanje, gevolgd door een lastige mix van allerlei banen met verschillende eigenschappen. Bovendien moet je je vanaf halverwege het seizoen op de auto voor volgend jaar gaan richten. In Oostenrijk hebben we dus ook onderdelen die we bij latere Grands Prix nodig gaan hebben."

Frustrerend

Key denkt dat Verstappen en zijn Toro Rosso-teammaat Carlos Sainz al meer WK-punten hadden kunnen hebben. "De huidige score laat niet echt zien waartoe zowel Max als het team in staat is. Het is heel frustrerend."

"We hebben veel kansen gemist om uiteenlopende redenen. We hebben ups en downs gehad, sommige onverwacht en sommige omdat onze rijders moesten leren. Red Bull is natuurlijk ons moederteam, dat voor ons hoort te staan, maar het zou mooi zijn om dichter bij te zitten in de WK-stand."

Lees meer over:
Tip de redactie