Formule 1

Ricciardo richt zich bij Red Bull op korte termijn

Daniel Ricciardo wil dit seizoen stappen vooruit maken met het Formule 1-team van Red Bull maar beseft dat hij daarvoor geduld moet hebben.

Ricciardo uitte zijn frustratie tijdens de Grand Prix van Canada, waar hij niet verder kwam dan de dertiende plaats na gestart te zijn als negende. Hij wil dat er snel verbetering komt.

“Het was een zwaar weekend, terwijl ik het jaar ervoor juist won in Canada”, vertelt de Australiër bij het Grand Prix-weekend in Oostenrijk. "Ik heb na de afgelopen race thuis nog eens goed nagedacht. Ik moet geduld hebben bij Red Bull, maar ik wil graag weer races winnen met het team. De toekomst is nog lang, maar ik richt me nu echt op de korte termijn."

Vorig jaar beleefde Sebastian Vettel na vier wereldtitels op rij een teleurstellend jaar zonder overwinningen bij de renstal van de energiedrankgigant, waarna de Duitser vertrok naar Ferrari.

Ricciardo reed in 2014 zijn eerste seizoen bij Red Bull, won drie races en eindigde als derde in het kampioenschap. Dit jaar heeft hij tot nu toe 35 WK-punten behaald met als beste resultaat een vijfde plaats in Monaco. Zijn teamgenoot Daniil Kvyat heeft 19 punten, mede dankzij een vierde plaats in het prinsdom.

Ricciardo gebruikt dit weekeinde in Oostenrijk zijn vijfde motor, waardoor hij voor straf na de kwalificatie tien plaatsen in moet leveren op de startgrid.

Mateschitz

Dietrich Mateschitz, de oprichter van Red Bull en eigenaar van het Formule 1-team, gaf donderdag tegenover Speedweek aan dat hij al enige tijd interesse verliest in de hoogste raceklasse.

Als een van de belangrijkste redenen noemt hij de zwakke Renault-motor in de auto's van Red Bull en Toro Rosso, die dit seizoen een gebrek aan zowel betrouwbaarheid als vermogen heeft. Ook is Mateschitz ontstemd over de regelgeving, die ontwikkeling op het gebied van aerodynamica beperkt en slechts vier motoren per seizoen toelaat.

Ricciardo en Kvyat moeten in Oostenrijk beiden voor straf tien plaatsen terug op de startgrid omdat hun auto's gebruik maken van een vijfde motor. Max Verstappen kreeg hiermee te maken tijdens de Grand Prix van Canada.

Mateschitz ziet geen heil in een overstap naar Ferrari-motoren voor de twee teams: "In 2016 zitten we vast aan Renault. Daarnaast zullen we nooit weer kampioen worden met motoren van een fabrieksteam."

Hoewel Red Bull een overeenkomst heeft om tot 2020 in de Formule 1 te blijven, sluit Mateschitz niet uit dat hij zich eerder terugtrekt: "Hoeveel teams zijn er al uit gestapt ondanks een contract? Ik kan niet voorspellen wat er de komende twee, drie jaar gebeurt. Dat kun je maar beter ook niet doen in de Formule 1."

Tip de redactie