Red Bull Racing-teambaas Christian Horner denkt dat de kans groot is dat Renault volgend jaar niet meer in de Formule 1 actief is als de regels voor het ontwikkelen van de motoren niet worden aangepast.

"Het niet veranderen van de regels is bijna hetzelfde als gedag zeggen tegen Renault", zegt Horner tegen de BBC.

Vanaf volgend jaar geldt in de Formule 1 om kosten te besparen weer een 'engine freeze', wat betekent dat motorleveranciers vanaf 1 maart 2016 geen ontwikkelingen meer mogen doorvoeren om de prestaties van hun krachtbron te verbeteren.

Deze regel zou eigenlijk ook dit jaar gelden, maar Ferrari vond een gaatje in de reglementen. Hierdoor kunnen Ferrari, Mercedes en Renault dit jaar op beperkte schaal ontwikkelingen doorvoeren.

Renault, dat tot eind 2016 een contract heeft met Red Bull en het Toro Rosso van Max Verstappen, heeft al eerder aangegeven dat het af wil van de 'engine freeze', maar alle teams moeten unaniem instemmen met een dergelijke regelverandering. Tot nu toe lijkt het dominante Mercedes daar niets voor te voelen.

Precair

"Mercedes is natuurlijk niet verplicht om van standpunt te veranderen, maar we zitten nu wel in een precaire situatie wat betreft de toekomst van Renault in de sport", aldus Horner.

"Als de Formule 1 het zich kan veroorloven om een motorleverancier te verliezen, dan moeten ze vasthouden aan 28 februari."

Renault heeft al toegegeven dat het overweegt om uit de koningsklasse van de autosport te stappen. Twee weken geleden sprak de top van het Franse bedrijf in Monaco met Bernie Ecclestone, de commerciële baas van de Formule 1, over de toekomst.

"Er zal geen toekomst voor Renault in de Formule 1 zijn als we geen competitieve motor hebben", stelt Cyril Abiteboul, directeur bij Renault Sport. "Maar alle opties liggen nog op tafel."