Formule 1

Nyck de Vries: 'Er is niet één ideale route naar de Formule 1'

De carrière van Nyck de Vries brengt de 20-jarige Nederlander steeds dichter bij een stoeltje in de Formule 1. Afgelopen weekend racete hij net als Max Verstappen voor het eerst in Monaco, hetzij in een andere klasse.

De Vries maakte zijn eerste kilometers op het stratencircuit in het prinsdom in de Formule Renault 3.5, een belangrijke opstapklasse voor de Formule 1.

De coureur uit Sneek maakte furore in de internationale kartsport, waarop McLaren hem begin 2010 vastlegde voor het juniorprogramma van het Britse Formule 1-team. Na drie jaar in de Formule Renault 2.0, een eerste opstapklasse in de autosport, schreef De Vries onder meer het Europees kampioenschap op zijn naam.

Dit jaar debuteerde hij in de Formule Renault 3.5 voor het team van Dams.

Wat houdt jouw rol als juniorrijder bij McLaren precies in?
"De Formule 1-trainingen op donderdag in Monaco volgde ik vanuit de pitbox om te leren. Ik speel nog geen rol binnen het Formule 1-team, en ben ook helemaal niet bezig met de ontwikkeling van de auto, want ik moet me vooral richten op mijn eigen raceklasse. McLaren biedt mentale begeleiding in de vorm van een sportpsycholoog - met wie ik elke maand praat - en een sportcoach voor mijn fysieke ontwikkeling. Ook heb ik een begeleider binnen het juniorprogramma en is er financiële steun."

Heb je nu al veel fysieke kracht nodig?
"De Formule Renault 3.5 kan zwaarder voor je lijf zijn dan de Formule 1. Onze auto's hebben geen stuurbekrachtiging en de bochtensnelheden liggen soms even hoog, mede door de hoge neerwaartse druk. Tijdens de voorbereidende tests merkte ik dat ik fysiek vermoeid raakte en concentratie verloor. Je moet lichamelijk echt sterk zijn om de G-krachten aan te kunnen, daar heb ik sinds de winter al veel tijd in gestoken."

De GP2 staat bekend als de andere opstapklasse richting de Formule 1. Hoe zie jij dat in vergelijking met de Formule Renault 3.5?
"Daar heb ik geen sterke mening over. De GP2 zit in het voorprogramma van de Formule 1 en heeft misschien wat meer aanzien, maar qua niveau en kwaliteit is het gelijkwaardig. Dat zie je aan rijders die in beide klassen hebben gereden: in allebei deden ze vooraan mee. Ik denk wel dat de kans aanwezig is dat ik GP2 ga rijden als ik goed heb gepresteerd in de Formule Renault 3.5, ook omdat er de komende twee jaar nog geen plaats zal zijn bij McLaren in de Formule 1."

Je beleefde het ene na het andere succesvolle jaar in de internationale kartsport, waarop McLaren je contracteerde. In 2012 debuteerde je in de Formule Renault 2.0, jouw eerste raceklasse in de autosport. Hoe ging dat?
"De eerste twee jaar waren moeilijk, door allerlei factoren. Autosport is complex. Het begin was goed, daarna verliep het moeizaam, maar in de tweede helft van 2013 pakten we de meeste punten. Voor 2014 had ik me op de Formule 3 gericht, waar Max Verstappen dat jaar ook reed, maar McLaren wilde me per se nog een jaar Formule Renault 2.0 laten doen. Met het opgebouwde momentum had ik daarin de meeste kans om te domineren en kampioen te worden en dat moest ik van McLaren ervaren. Het was wel alles of niets, want als ik niet won, zouden mijn kansen in de autosport verkeken kunnen zijn. Maar ik won het EK én het Zuid-Europese 'Alps'-kampioenschap. Nog vóór de laatste race."

Sommige ingewijden in de autosport stellen dat drie jaar voor het winnen van een titel te lang is. Hoe zie jij dat?
"Er zijn veel meer rijders die pas in het tweede of derde jaar in de autosport voor het eerst kampioen werden, zoals Daniil Kvyat, die nu bij Red Bull Racing in de Formule 1 rijdt. Tegen hem en Carlos Sainz heb ik in 2009 heel veel geracet in karts, met succes. Er is niet één ideale route. Toen Lewis Hamilton in de Formule 1 debuteerde bij McLaren, deed hij dat volgens het destijds bekende traject: karting, twee jaar Formule Renault 2.0, twee jaar Formule 3 en een jaar GP2. Max Verstappen is echt een uitzondering, die zat na slechts een jaar Formule 3 al in de Formule 1. Er zijn veel meer coureurs die aantonen dat er niet één weg naar Rome is."

Over Max Verstappen gesproken, hoe graag zou je het tegen hem op willen nemen?
"Het zou zeker leuk zijn om tegen Max te strijden in de Formule 1. We hebben eigenlijk nooit echt tegen elkaar geracet. Ik heb veel respect voor hem en er nooit aan getwijfeld dat hij het goed zou doen in de Formule 1. Dat heeft hij naar mijn mening al laten zien. Ik ken Max vrij goed, ook omdat hij een tijdje verkering met mijn zusje heeft gehad. We spreken elkaar nog vaak. Voor Monaco heb ik nota bene nog samen met hem geoefend in de racesimulatie rFactor. We gaan zeker vriendschappelijk met elkaar om."

Hoe kijk jij naar je eerste seizoen in de Formule Renault 3.5?
"Het eerste weekend in Spanje werd ik tweede. Dat was boven verwachting na de moeizame tests. Over de race in Monaco ben ik best tevreden: ik mocht als vierde starten, maar werd helaas klemgezet in de eerste bocht. Toen ik later iemand wilde inhalen, liet hij minder ruimte dan de ronde ervoor en spinde hij, waarop ik een straf kreeg. Het leek op wat Max overkwam in de Formule 1-race, afgezien van zijn crash."

Hoe groot is de kans dat je dit jaar al in een Formule 1-wagen van McLaren mag rijden?
"Er zou snel een kans kunnen komen, dat zou natuurlijk geweldig zijn. Een bevestiging dat je echt bij het team hoort. De grote baas van McLaren, Ron Dennis, benadrukte laatst ook nog dat Kevin Magnussen, Stoffel Vandoorne en ik deel uitmaken van de McLaren-familie."

Tip de redactie