Ook als het voorstel om kleinere Formule 1-teams met auto's van grotere teams te laten rijden doorgaat, blijft Toro Rosso eigen wagens inzetten, stelt teambaas Franz Tost.

"Bij Toro Rosso hebben we zelf een erg goed systeem opgebouwd voor het ontwikkelen en runnen van auto's, dus we hebben geen klantenauto nodig", zegt Tost, die de renstal leidt waar Max Verstappen rijdt, tegen NU.nl in Monaco.

Het plan om klantenauto's toe te laten in de Formule 1 is geopperd in de Strategy Group van de raceklasse, waarin nieuwe regelgeving voor het seizoen 2017 besproken wordt. Deze maatregel moet kosten besparen voor noodlijdende kleinere teams zoals Force India, Lotus en Sauber.

"Eigenlijk reden wij van 2006 tot 2009 met een soort klantenauto van Red Bull Racing", vervolgt Tost, verwijzend naar het 'moederteam' van Toro Rosso. "Dat systeem werkte toen goed. Daarna werd dat echter verboden en hebben we een eigen systeem opgebouwd."

"Ik denk dat sommige kleinere teams onderschatten hoe duur het nog is om met een klantenauto te rijden. De topteams werken een veel hoger technologisch én financieel niveau. Daar moet de komende maanden nog veel over gesproken worden door de betrokken partijen. We zullen zien hoe het gaat."

Mercedes

Leidinggevenden van Williams, Force India, Lotus en Sauber hebben ook al aangegeven geen gebruik te willen maken van klantenauto's. Laatstgenoemde maakt gebruik van Ferrari-motoren, de andere drie van Mercedes-krachtbronnen.

"Dat is opvallend, want drie teams zijn vrijdag al naar me toegekomen in Monaco om te vragen of we klantenauto's voor ze kunnen leveren", zegt Mercedes' sportdirecteur Toto Wolff in Monaco.

"Het is een goed model om de sport gezonder te maken. Als we er ook een business case omheen kunnen bouwen, moeten we het niet uitsluiten. In andere sporten, waaronder het Amerikaanse NASCAR-racekampioenschap, werken klantenteams, of franchise teams, erg goed. Dus als het helpt om onze auto's te leveren aan andere renstallen, hopelijk huidige teams, dan moeten we daarnaar kijken."

Ook McLaren gaf tegenover NU.nl eerder al aan interesse te hebben in een franchise team, mede om coureurs uit McLarens opleidingprogramma in de Formule 1 te laten rijden. Nederlander Nyck de Vries is een van deze zogenoemde juniorcoureurs.