Formule 1

Verstappen gaat voor plek in top zes in Grand Prix Monaco

Max Verstappen verwacht tijdens de Grand Prix van Monaco te strijden om een plek in de top zes, zowel in de kwalificatie op zaterdag als de race op zondag.

"De eerste vrije training is een goed uitgangspunt voor de kwalificatie", zegt Verstappen in Monaco, doelend op zijn tweede tijd op donderdag.

"Als je twee seconden achter de leider staat, is het wel anders. Ik kijk heel erg uit naar zaterdag. Dan moet het in de kwalificatie weer zo goed kunnen gaan. Tweede is dan vast niet haalbaar, maar zo rond de zesde tijd wel, net als in Spanje. En zondag hopelijk de vijfde of zesde plek in de race."

De Nederlandse coureur maakte veel indruk door donderdagochtend bijna alle andere coureurs achter zich te laten. Alleen Lewis Hamilton legde een rondje over het stratencircuit sneller af dan Verstappen, die tijdens de vrije training als enige van alle coureurs voor het eerst op deze baan reed.

"De tweede tijd had ik niet verwacht. Maar alles voelde de hele sessie heel vertrouwd en vertrouwen is heel belangrijk op deze baan. Stratencircuits liggen me eigenlijk wel. Er is weinig grip, dus het is wat meer glibberen en glijden, maar dat vind ik alleen maar mooi, omdat je dan op de limiet rijdt met de auto. Lekker op het randje."

Regen

In de tweede vrije training op donderdagmiddag reed de 17-jarige Toro Rosso-rijder, net als zijn collega's, vooral in de eerste vijftien minuten.

Verstappen: "Ik bouwde het rustig op, omdat je normaliter toch anderhalf uur de tijd hebt. Maar tijdens mijn beste rondje werd ik opgehouden in de laatste twee bochten, anders was er misschien wel een vierde tijd uitgekomen."

Na een kwartier werd de sessie tijdelijk stilgelegd wegens een crash van Marussia-coureur Roberto Mehri. Toen de baan weer werd vrijgegeven, begon het prompt te regenen. Vrijwel alle auto's bleven een uur lang in de pitboxen. Zo ook die van Verstappen.

"Door de regen is het risico dat je de auto beschadigt erg groot. Bovendien had ik al veel ronden gereden. Aan het einde van de eerste training kende ik de baan al goed genoeg om een snelle tijd neer te kunnen zetten."

Toch waagde hij, net als de meeste andere rijders, nog enkele rondjes op regenbanden in de slotfase van de tweede sessie. "Het was wel heel glad, vooral door de witte verkeerslijnen. Daarvan zijn er hier veel en dat maakt het lastig."

Moeilijk

De Nederlander legde 41 ronden af in de eerste vrije training, in de middagsessie voegde hij daar nog elf aan toe. "Monaco is zeker het moeilijkste circuit op de Formule 1-kalender. Het kostte me tien ronden om het goed te leren."

"Maar ik begin ook rustig aan, om niet gelijk een fout te maken en daardoor uiteindelijk minder rondjes te kunnen rijden. Ik bouw het stap voor stap op en rem steeds wat later, zo worden de remmen en banden ook wat warmer en dus effectiever. Dan gaat alles beter."

Het stratencircuit van Monaco staat bekend als een moeilijke baan om op in te halen, waardoor een goede startpositie van groot belang is.

Verstappen weet al wat het geheim is van een snel rondje. "Concentratie en details. Goed het snijpunt van de bocht raken, met weinig wielspin uit de bochten. Daar zit de meeste tijdwinst in."

Lees meer over:
Tip de redactie