Formule 1

Alonso stelt dat Formule 1 al jaren in verkeerde richting gaat

Fernando Alonso staat open voor de regelveranderingen voor 2017 die vorige week zijn aangekondigd, maar de voormalig wereldkampioen ziet ze ook als bewijs dat de Formule 1 de laatste jaren de verkeerde richting heeft gekozen.

"Ik denk dat de lege tribunes ons genoeg vertellen", zei Alonso woensdag op een persconferentie in Monaco, waar zondag de zesde race van dit seizoen wordt gehouden.

Fans en coureurs klagen al langer dat de Formule 1 te voorspelbaar is en dat de auto's te traag zijn. De Strategy Group stelde afgelopen donderdag een aantal wijzigingen voor om de sport spannender te maken en om het afnemende aantal fans voor de tv en langs het circuit tegen te gaan.

Zo mogen coureurs vanaf 2017 weer bijtanken tijdens de race, iets wat sinds 2010 verboden is, en moeten nieuwe maatregelen de auto's vijf tot zes seconden per ronde sneller maken.

Volgens Alonso kan de F1 weer net zo populair worden als in het vorige decennium als er meer getest mag worden buiten de races om.

"Als die testen terugkomen, dan hebben we vergelijkbare regels met zeven of acht jaar geleden. Dat betekent dat we de laatste vier of vijf jaar in de verkeerde richting zijn gegaan."

Tanken

De Spanjaard denkt dat het weer legaal maken van bijtanken voor meer onvoorspelbaarheid zal zorgen. "Waarschijnlijk zorgt het weer voor meer tactische creativiteit en dat heeft in het verleden ook geholpen."

Op dit moment kun je volgens Alonso de resultaten van de kwalificaties al bijna voor het begin invullen.

"Geef me nu pen en papier en ik zal je de startvolgorde geven van de komende drie races. Ik zal er misschien één of twee posities naast zitten, maar dat is wat fans nu waarschijnlijk niet leuk vinden."

Banden

De coureur van McLaren zou ook graag zien dat er weer een strijd komt tussen verschillende bandenfabrikanten. Nu is Pirelli de enige leverancier van het rubber, al kondigde Michelin recent aan een terugkeer in de koningsklasse van de autosport te overwegen.

"Bandencompetitie zou de Formule 1 helpen, want dan zal iedereen tot zijn limiet moeten gaan. In 2005 waren de auto's acht seconden sneller. De winnaar van dit seizoen in Maleisië zou in 2006 volgens berekeningen zes keer op een ronde zijn gezet door de toenmalige winnaar."

"Het zou goed zijn voor de Formule 1 als je een band hebt die goed is in de race maar niet in de kwalificatie en andersom. Het zou de resultaten wat minder voorspelbaar maken."

Tip de redactie