Er heerst verdeeldheid over het gebruik van een vijfde motor in dit Formule 1-seizoen. Diverse teams zijn tegen dit voorstel, waarover donderdag gestemd wordt.

Als het voorstel verworpen wordt, dan is dit slecht nieuws voor onder meer Red Bull en het Toro Rosso van Max Verstappen.

De Nederlander zal dit weekeinde tijdens de Grand Prix van Spanje al met zijn vierde motor van dit seizoen rijden, net als Red Bull-coureur Daniel Ricciardo.

Elk team mag momenteel gedurende het seizoen vier motoren per auto gebruiken. In april werd een principeakkoord bereikt tussen de teams om er toch vijf toe te staan. 

Donderdag wordt alsnog over deze beslissing gestemd door de strategiegroep van de Formule 1, waarin Ferrari, Red Bull, McLaren, Mercedes, Force India en Williams zetelen, evenals het overkoepelende Formula One Management en de FIA, de internationale autosportfederatie.

Tegenstanders

"Afspraak is afspraak, dus wat ons betreft blijft het zoals het is”, zei Giampaolo Dall'Ara, technisch kopstuk van Sauber (dat Ferrari-motoren gebruikt) namens de tegenstanders tijdens een persconferentie voor de race in Spanje.

Robert Fernley, adjunct-teamdirecteur van Force India, is minder stellig, maar wel sceptisch. Hij zegt tegen Motorsport.com zich vooral zorgen te maken om de kosten. "Als die te hoog oplopen, kunnen wij niet akkoord gaan."

Verstappen

Het gesteggel komt niet als een verrassing voor Red Bull-teambaas Christian Horner. "Zo is de moderne Formule 1: je spreekt met elkaar dingen af en dan veranderen sommige mensen weer van gedachten", verzucht hij tegenover Autosport.com.

Eerder gaf Horner aan dat Red Bull eigenlijk zelfs meer dan vijf meer motoren nodig heeft, als gevolg van de vele problemen met de Renault-krachtbron die het team gebruikt, net als het Toro Rosso van Verstappen.

Afgesproken

Net als Red Bull ziet ook McLaren graag dat er een vijfde motor ingezet mag worden, zo vertelt teamchef Jonathan Neale: "Er zitten wat haken en ogen aan, maar met Honda als nieuwe motorleverancier, zijn wij voor. Het lijkt ons wel zo eerlijk. Niet alleen voor ons, ook voor Red Bull, gezien hoeveel zij in de sport investeren."

Paddy Lowe, de technisch directeur van Mercedes, geeft aan dat zijn team inderdaad aanvankelijk instemde, maar van gedachten is veranderd toen de insteek van het plan vorm veranderde. "De hele gedachte is ontstaan omdat er begin dit jaar weinig tijdens de vrijdagtrainingen gereden werd. Met een vijfde motor is daar meer ruimte voor. Binnen die context zijn we akkoord gegaan."

Rob Smedley, hoofd vehicle performance van Mercedes-klant Williams, is ook niet happig op een reglementswijziging: "Wij hebben nu één motor gebruikt en werken met een schema voor vier motoren dit jaar. Voor het kampioenschap zou het slecht kunnen zijn het bij vier te houden, maar zo zijn de regels."